Minik Adımlar Doğada
Sanayileşme ve kentleşmenin artması,teknolojinin gelişmesi,doğal alanların azalması,sosyal hayatın değişmesi,teknoloji bağımlılığı çocukların doğadan kopmasına neden olmuştur.Bu durumun çocukların fiziksel, bilişsel,psikolojik gelişimlerini olumsuz etkilediği söylenebilir.Bu olumsuzlukların giderilmesi için çocukların doğayla bağlarının güçlendirilmesi,çevreye karşı sorumluluklarının artırılması,çevre sorunlarına çözüm üretebilmesi,doğal çevrelerini tanımaları ve doğayla etkileşimde bulunmaları gerekmektedir.Çocukların doğayı keşfetmelerini sevmelerini ve doğaya aidiyet duygusunu geliştirebilmeleri ise doğa eğitimiyle mümkündür. Erken çocukluk döneminde doğa eğitimi için sınıfların fiziksel ortamı yetersizdir.Doğa eğitimini okul içinde sınırlandırmayıp doğadaki eğitimlerle desteklemek,sonuçlarını bilimsel verilerle değerlendirebilmek,proje çıktılarını diğer eğitim kurumlarına katkı sağlayıcı yönde yaygınlaştırabilmek adına konunun bir proje olarak ele alınması düşünülmüştür.Öğrencilere doğaya ilişkin kavramlar öğretilirken, bilgi, beceri, tutumlar kazandırılırken öğrencilerin doğayla iç içe olmalarını sağlayacak `Minik Adımlar Doğada? projesine ihtiyaç duyulmuştur. Projeyle öğrencilerin bilimsel düşünme,yaratıcılık, işbirliği,problem çözme,teknolojiyi kullanma gibi 21.yy becerilerinin; öğretmenlerin bilimsel yaklaşımlarla,doğal, eğlenceli,verimli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlama becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir.Bu projenin geleneksel çevre eğitiminden farklı olması ve öğrencilerin doğada gerçekleştirlecek etkinliklere aktif olarak katılması projenin özgün yanını oluşturmaktadır.Bu proje erken çocukluk döneminde dezavantajlı okullarda disiplinlerarası yaklaşımla yürütülecektir.Dolayısıyla bu projeyle çocukların doğayı tanımaları,sevmeleri,korumaları, sürdürülebilir ekoloji bilinci kazanmaları,çevre okur yazarlığı, mekanı algılama,konum analizi gibi becerileri edinmeleri amaçlanmaktadır. Proje süresi 12 ay olup 17/03/2025-16/03/2026 tarihlerinde uygulanacaktır.Projedeki 50 etkinliğin çoğu,26-29 Ağustos 2025?de doğa eğitim kampında gerçekleştirilecektir. Proje, okul içinde botanik bahçesi oluşturma, TÜBİTAK Bilim Günü,seminerler,STEAM uygulamaları; okul dışında fidan dikimi, sergi çalışmaları,e-Twinning, EBA, sosyal medya, açılış-kapanış toplantılarıyla yaygınlaştırılması, proje dergisi hazırlanmasını kapsamaktadır. Proje ekibi, proje yürütücüsüyle,4 uzman,3 eğitmen,8 rehber olmak üzere 16 kişidir. Hedef kitlemiz Eskişehir?in farklı ilçelerinde dezavantajlı iki ilkokulun 1,2,3.sınıflarından 60 öğrenci,20 öğretmendir.Proje kapsamında; Anadolu Üniversitesi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa, Emine-Emir Şahbaz Bilim ve Sanat Merkezi,Ali Güven Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ile işbirliği yapılmıştır.Etkinliklerde, Fen, Matematik, Sosyal Bilimler,sanat, spor disiplinleri, sanal gerçeklik, gezi-gözlem, deney, oyun, oryantiring, drama, kodlama, grup çalışmaları,araştırma-inceleme,yöntemleri kullanılacaktır.Projeyle erken çocuklukta sürdürülebilir ekoloji bilinci,çevre okuryazarlığı kazandırılmasında eğitim, bilim kültürüne katkı sağlanacak,yeni projelere ilham verilecektir.