Proje Adı
Özel Eğitimde İlk Okuma Yazma Öğretimi İçin Yapay Zekâ Destekli Öğretim Materyalleri Hazırlanması
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
NİYAZİ SAYIN BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
20.10.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
24.10.2025
Proje Özeti
Günümüzde yapay zekâ teknolojileri, eğitim alanında yenilikçi çözümler sunarak öğrenme süreçlerini dönüştürmektedir. Özellikle özel eğitim alanında, yapay zekâ destekli araçlar, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına uygun materyal ve stratejiler geliştirme potansiyeliyle dikkat çekmektedir. Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin okuma yazma öğrenme süreci, bireysel farklılıkları ve özel ihtiyaçları göz önünde bulundurularak özenli ve sistematik bir yaklaşımı gerektirir. Bu becerilerin kazandırılması, öğrencilerin bağımsız yaşamlarını sürdürebilmeleri, topluma aktif katılım sağlamaları ve eğitimde fırsat eşitliğine erişmeleri açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu proje, özel eğitim öğretmenlerinin okuma yazma öğretimi için yapay zekâ destekli öğretim materyalleri hazırlama becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Böylece, hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin okuma-yazma öğrenme süreçlerinde daha etkili ve başarılı sonuçlara ulaşılması hedeflenmektedir. Proje kapsamında, hazırlanan eğitim programı, özel eğitim öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini destekleyerek okuma-yazma öğretim süreçlerinde daha etkin ve yenilikçi yöntemler kullanmalarını sağlayacaktır. Teorik ve uygulamalı eğitimler, uzman akademisyenler ve alanında deneyimli eğitmenler tarafından verilecektir. Grup çalışmaları aracılığıyla öğretmenler, meslektaşlarıyla bilgi ve deneyimlerini paylaşarak iş birliği içinde materyal geliştirme fırsatı bulacaklardır. Proje kapsamında, İstanbul genelindeki devlet okullarında kadrolu görev yapan özel eğitim öğretmenlerinden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 30 gönüllü özel eğitim öğretmeni katılımcı olarak belirlenmiştir. Proje, nicel boyutta tek gruplu ön test-son test deneysel desen modeliyle yürütülecektir. Proje öncesinde katılımcılara ?Kişisel Bilgiler Formu? ile birlikte ?İlk Okuma Yazma Öğretimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği? (Delican, 2016) ve ?Eğitimde Yapay Zekâya İlişkin Görüş Belirleme Ölçeği? (Dülger & Köklü, 2023) uygulanacaktır. Proje sonunda, katılımcıların etkinliklere ilişkin geri bildirimlerini toplamak amacıyla ?Katılımcı Görüş Formu? kullanılacaktır. Proje kapsamında, öğretmenlerin yapay zekâ destekli araçları etkin bir şekilde kullanarak öğrencilerinin bireysel ihtiyaçlarına uygun materyaller geliştirmesi öngörülmekte ve bu sayede hem öğrencilerin öğrenme süreçlerinin iyileştirilmesi hem de öğretmenlerin yeni teknolojileri etkin kullanması beklenmektedir.
Hedef Kitle
İstanbul'da devlet okullarında kadrolu görev yapan özel eğitim öğretmenleri
Anahtar Kelimeler
Okuma Yazma Öğretimi, Dijital Öğretim Materyali, Öğretmen Eğitimi, Yapay Zeka, Özel Eğitim,