Proje Adı
Hayata Karış: Doğa, Spor Ve Sanatla Güçlen
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
SERDİVAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
12.05.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
20.05.2026
Proje Özeti
Bu projenin amacı, Serdivan İlçesi'ndeki ilkokullarda özel eğitim sınıflarındaki hafif, orta ve ağır düzeyde otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanısı almış çocukların sosyal becerilerini ve duygusal dayanıklılıklarını geliştirmektir. White, Keonig ve Scahill (2017) tarafından yapılan bir çalışmaya göre, sosyal etkileşim sorunları otizmlilerin en belirgin güçlüklerinden biridir. Bu nedenle, erken dönemde sosyal becerileri destekleyici etkinliklerin uygulanması, çocukların sosyal çevreye uyum sağlamalarını ve kendilerini ifade edebilmelerini kolaylaştırmaktadır. Otizmli bireylerin sosyal iletişim kurma, takım çalışmasına katılma ve stresle başa çıkma gibi becerilerini geliştirmek için doğa, spor, sanat ve müzik temelli etkinlikler kullanılacaktır. Dawson ve diğerleri (2010), doğa ve sanat tabanlı etkinliklerin otizmli çocukların duygusal dayanıklılıklarını artırmada etkili olduğunu ifade etmektedir. Özellikle doğa temelli aktivitelerin, çocukların stres düzeylerini azaltarak rahatlamalarına katkı sağladığı ve çevresel farkındalıklarını artırdığı vurgulanmaktadır (WHO, 2022). Dolayısıyla bu proje, otizmlilerin sadece bireysel gelişimine değil, aynı zamanda toplumda daha aktif bireyler olarak yer almalarına katkı sağlamayı hedeflemektedir. Serdivan?daki ilkokullarda hafif, orta ve ağır düzeyde OSB tanılı özel eğitim sınıflarındaki 7-11 yaş aralığındaki 23 çocuk için uygulanacaktır. Rehber öğretmen, özel eğitim öğretmeni, spor eğitmenleri, sanat ve müzik terapisti, akademisyenler, araştırmacı ve gönüllü gençler görev alacaktır. Proje haftada bir gün, 3 saatlik oturumlar halinde toplam 12 oturum olarak toplamda 9 aylık planlanmıştır. Doğa yürüyüşleri, bahçecilik faaliyetleri, spor aktiviteleri, yaratıcı drama, sanat ve müzik terapisi gibi etkinliklerle çocukların sosyal becerileri, duygusal dayanıklılıkları ve yaratıcılıkları desteklenecektir. Projede Scott Bellini ve Andrea Hopf tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Şeyda Demir (2009), tarafından yapılan Otizm Sosyal Beceriler Profili Türkçe (OSBP-T) Formu, sosyal beceri ve duygusal dayanıklılık düzeylerindeki gelişimi ölçmek için ön test-son test yöntemi olarak kullanılacaktır. Her oturumda eğitmen, gençlik liderleri tarafından tutulan gözlem raporları, bireysel gelişimin izlenmesine ve etkinlik planlarının iyileştirilmesini sağlayacaktır. Ayrıca, her öğrenci için gelişim dosyaları, proje süresince ilerlemesini sürdürülebilir geri bildirim mekanizması sunacaktır. Beklenen sonuç, çocukların bireysel gelişimlerinin güçlenmesi ve toplumsal yaşama daha iyi uyum sağlamalarıdır.
Hedef Kitle
Serdivan ilçesindeki ilkokuldaki özel eğitim sınıflarındaki otizm spektrum bozukluğu olan 23 öğrenci
Anahtar Kelimeler
Kapsayıcı İnovasyon, Sosyal Beceri Eğitimi, Otizm Spektrum Bozuklukları,