Proje Adı
Proje Başlığı: Afet Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım: Disiplinlerarası Afet Eğitimi (Dafet)-Doğu Karadeniz
4005 - Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
25.06.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
29.06.2025
Proje Özeti
Doğal bir olguyu anlama ve açıklama süreci problemlere disiplinlerarası bir bakışla yaklaşmayı gerektirmektedir. Geçmişte olduğu gibi günümüzde de insanoğlunun gündeminde olan doğal afetler; açıklama, mücadele ve önlem alma bakımından disiplinlerarası işbirliği gerektiren konuların başında gelmektedir. "Afet Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım: Disiplinlerarası Afet Eğitimi (DAFET)-Doğu Karadeniz" isimli projede; öğretmenlerin, öğrenci rolüyle yer aldığı etkinlikler yoluyla, disiplinlerarası afet eğitim sürecinde etkin deneyimler yaşamaları sağlanacaktır. Bu sayede öğretmenlerin afet eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımın önemine yönelik farkındalık kazandırmak ve disiplinlerarası bakış açısıyla afet eğitimine yönelik etkinlik tasarlama becerisi kazandırmak hedeflenmektedir. Ayrıca projenin öğretmenlerin afete hazırlık düzeylerini geliştirmesi beklenmektedir. Bu çerçevede farklı disiplinlerin, doğal afetler teması etrafında bir araya getirilmesi konusunda öğretmenlerin bilgi ve deneyimlerinin de artırılması öngörülmektedir. Doğal afetler konusu ilkokul ve ortaokulda; fen bilgisi, sosyal bilgiler ve hayat bilgisi gibi derslerde farklı yönleriyle ele alınmaktadır. Bu sebeple projeye 10 sosyal bilgiler, 10 fen bilimleri ve 10 sınıf öğretmeni (toplam 30 öğretmen) katılımcı olarak kabul edilecektir. Türkiye genelinden projeye katılım için başvuru alınacaktır. Proje etkinlikleri, Rize ilinde gerçekleştirilecektir. 5 gün sürecek etkinlik döneminde katılımcılar; sel, heyelan, taşkın, su baskını, deprem, erozyon gibi doğal afetlerle ilgili; işbirlikli öğrenme, deney, modelleme, atölye çalışmaları, gezi-gözlem, kayaç/toprak analizleri, drama, kodlama, arttırılmış gerçeklik, yapay zeka ve STEM eğitimi uygulamalarını grup çalışması şeklinde deneyimleme imkânı bulacaklardır. Gruplar projenin sonunda proje ekibinin rehberliğinde kendi disiplinlerarası afet eğitim etkinliklerini tasarlayıp ve sunacaktır. Böylelikle edinilen deneyim, bilgi ve becerilerin öğretmen ve öğrencilere yansıması teşvik edilecektir. DAFET'te fen bilimleri, matematik, sosyal bilgiler, coğrafya, jeoloji, tarih, edebiyat, müzik, spor gibi disiplinlerin işbirliği öngörülmektedir. Projenin katılımcılar üzerindeki etkisini ve niteliğini belirlemek için planlanan ölçme araçları şu şekildedir: 1.Dasci Sonmez ve Gokmenoglu, (2023) tarafından geliştirilen ?Afetlere Hazırlıklı Olma İnancı? ölçeği, proje etkinlik döneminde ön test- son test olarak uygulanacaktır. Ölçekten elde edilen veriler istatistiksel yöntemlerle analiz edilecektir. 2. Katılımcıların hazırladıkları ders planları Disiplinlerarası Etkinlik Tasarım Formu ile değerlendirilecektir.
Hedef Kitle
Fen Bilimleri, Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmenleri
Anahtar Kelimeler
Disiplinlerarası Yaklaşım, Afet Eğitimi, Afete Hazırlık, Öğretmen Eğitimi