Proje Adı
Sosyal Kabulün Gücü: Öğrenme Güçlüğüne Sahip Öğrenciler İçin Destekleyici Uygulamalar
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
SAMSUN İLKADIM İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
01.09.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
13.09.2025
Proje Özeti
Kapsayıcı eğitim kapsamında uygulanan kaynaştırma yoluyla eğitimin temel amacı özel gereksinimli bireylerin toplumla uyum içinde yaşamalarını sağlayacak gerekli akademik, sosyal ve duygusal becerilerin erken yaştan itibaren geliştirilmesidir. Aynı zamanda bu süreçte özel gereksinimli bireylerin öğretmenleri ve tipik gelişim gösteren akranları tarafından tüm farklılıkları ile birlikte benimsedikleri, grubun bir üyesi olarak görüldükleri ve sosyal etkinliklerde tercih edilmeleri de oldukça önemlidir. Bu durum sosyal kabul görme olarak açıklanmaktadır. Konuyla ilgili alan yazın taramasında ve Samsun ili İlkadım ilçesinde kaynaştırma öğrencisi bulunan sınıf öğretmenleriyle yapılan saha çalışmalarında özel gereksinimli kaynaştırma öğrencilerinin tipik gelişim gösteren akranları ve onların ebeveynleri tarafından sosyal açıdan yeterince kabul görülmediği edilmiştir. Bu gerekçelerden hareketle projede iki farklı hedef kitle belirlenmiş ve proje iki aşamalı yapılandırılmıştır. Birinci hedef kitle Samsun ili İlkadım ilçesinde kaynaştırma yoluyla eğitim veren 30 sınıf öğretmeninden; ikinci hedef kitle ise öğrenme güçlüğü tanısı olup tam zamanlı kaynaştırma eğitimi alan 18 ilkokul öğrencisinden (3?ü öğrenme güçlüğüne ek olarak özel yetenek tanısına sahip) oluşmaktadır. Buna göre projenin genel amacı öğrenme güçlüğü yaşayan kaynaştırma öğrencilerinin sosyal kabulünün desteklenmesine katkı sağlamaktır. Bu kapsamda sınıf öğretmenlerinin, öğrenme güçlüğüne sahip öğrencilerin sosyal kabulünü desteklemeye yönelik gerekli bilgileri edinmesi, mesleki gelişimlerinin artırılması, tipik gelişim gösteren öğrenciler ve ebeveynleri için etkinlik/içerikler üretmesinin desteklenmesi, panel/söyleşi yapılması ve pilot uygulamaya teşvik edilmesi için 5 günlük eğitim planlanmıştır. İkinci aşamada ise; öğrenme güçlüğüne sahip kaynaştırma öğrencilerinin sosyal ve toplumsal uyum becerilerinin geliştirilmesi için yenilikçi yöntemler ve gerçek yaşam ortamları kullanılarak 5 günlük eğitim verilmesi planlanmıştır. Projenin amacına ulaşıp ulaşmadığını ölçmek için öğretmenlere sosyal kabul ölçeği ve ayrıca görüşme formu uygulanacak, öğrencilere yönelik ise nitel ölçme araçları kullanılacaktır. Projede öğretmenlerin sosyal kabulü desteklemeye yönelik gerekli bilgi ve mesleki yeterlilikleri kazanarak kendi okul/sınıf ortamına yansıtması; öğrencilerin ise sosyal ve toplumsal uyum becerilerini geliştirerek akranları ve öğretmenleri ile olumlu ilişkiler kurulmasına katkı sağlanması beklenmektedir.
Hedef Kitle
1. Samsun ili İlkadım ilçesinde görev yapan tam zamanlı kaynaştırma öğrencisi bulunan sınıf öğretmenleri
2. Samsun ili İlkadım ilçesinde tam zamanlı kaynaştırma yoluyla eğitim alan ve öğrenme güçlüğü bulunan ilkokul öğrencileri (ilkokul 3.ve 4.sınıf)
Anahtar Kelimeler
Öğretmen Eğitimi, Öğrenme Güçlüğü, Sosyal Beceriler, Özel Eğitim, Sosyal Kabul,