Proje Adı
Kapsayıcı Sınıflar Yaratmak: Duygusal Zeka Temelinde Sınıf Öğretmenlerine Yönelik Bir Mesleki Gelişim Projesi
4005 - Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
HATAY MUSTAFA KEMAL Ü. EĞİTİM F. EĞİTİM BİLİMLERİ B.
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
28.07.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
02.08.2025
Proje Özeti
Projenin amacı sınıf öğretmenlerinin öğretim faaliyetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında kapsayıcı eğitim felsefesinin temel dinamikleri ile sahip oldukları duygusal zekâ yetkinliklerini harmanlamalarını sağlamaktır. Projeyle öğretmenin kendi duygularını anlama ve yönetme becerisinin yanı sıra öğrencileriyle empati kurabilmesini teşvik eden duygusal zekâ yetkinlikleri temelinde, ilave eğitim desteğine ihtiyacı olan çocuklarla çalışan öğretmenlerin yeterliliklerini ve mesleki gereksinimlerini artırmaya yönelik teorik ve uygulamalı bir eğitim önerilmektedir. Kapsayıcı eğitimle ilgili temel kavramlardan başlayarak kapsayıcılık ve duygusal zeka, farklılaştırılmış öğretim, kapsayıcı sınıf ortamı oluşturma, işbirliğine dayalı öğrenme, kapsayıcı öğretim stratejileri ve yardımcı teknoloji vb. konularda teorik; düşün-eşleş-paylaş, grup odaklı problem çözme, odak grup tartışması, rol oynama, simülasyon, işbirlikçi zihin haritalama, gruplarla vaka analizi, proje tabanlı öğrenme, beyin fırtınası, Sokratik tartışma, dijital işbirliği araçları (Padlet Kahoot), kavram ve zihin haritalama gibi yöntemlerle de uygulamalı eğitimler verilmesi planlanmaktadır. Projenin hedef kitlesini ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Sınıf öğretmenlerinden, öğrenme ortamında, bilişsel ve akademik boyutun yanı sıra duyuşsal ve sosyal gelişim boyutunu da göz ardı etmeden, öğrencilerin tümünü kapsayacak şekilde öğrenme ortamı oluşturması beklenmektedir. Proje kapsamında farklı illerde görev yapan 16 öğretmenden çeşitli demografik özelliklerine (cinsiyet, yaş, kıdem) göre heterojen bir grup oluşturarak 7 günlük sürecek eğimle duygusal zeka temelinde sınıflarında kapsayıcı öğrenme ortamı oluşturmaları sağlanacaktır. Teorik ve uygulama temelli öğretim süreci sonunda öğretmenleri etkili, ilgi çekici ve kapsayıcı öğrenme ortamları yaratmak için gereken bilgi, beceri ve güvenle donatmakla birlikte, öğretmenler deneyim ve becerilerini sürekli geliştiren yaşam boyu öğrenenler haline gelecektir. Güçlü bir teorik temele ve pratik deneyime sahip olan öğretmenler, kapsayıcılık bağlamında yeni yöntemler denemeye, zorluklara uyum sağlamaya ve sınıflarında yenilik yapmaya daha açık olacaktır. Sınıf öğretmenleri duygusal zekalarını geliştirmeye odaklandıklarında, sadece kendi potansiyellerini artırmakla kalmaz, aynı zamanda öğrencilerin duygusal, sosyal ve akademik gelişimini destekleyen bir sınıf ortamı yaratırlar. Proje, aynı zamanda, öğretmenleri duygusal zekalarını geliştirmeye öncelik vermeye teşvik ederek, öğrenciye fayda sağlayan olumlu bir öğrenme kültürünü teşvik edecektir.