Proje Adı
Erken Çocukluk Dönemi Otizm Spektrum Bozukluğuna Sahip Öğrencilerin Alternatif İletişim Becerilerinin Geliştirilmesinde Pecs Kullanımı
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
TRABZON ORTAHİSAR ÖMER BURAK TERZİ ÖZEL EĞİTİM OKULU
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
19.06.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
13.01.2026
Proje Özeti
Projemiz OSB'li çocukların iletişim problemlerini ele almaktadır. Öğretmen, veli, öğrenci üçgeninde hareket eden projemizin amacı; donanımlı öğretmen - veli ve alıcı-ifade edici dil becerilerinde yeterlilik sahibi çocuklar elde etmektir. Kurumumuz otizm spektrum bozukluğu ve orta ağır zihin engelliler öğrencilerden oluşmaktadır. Okulumuzdaki otizmli bireylerin iletişim becerilerinin eksik olması, özel gereksinimli bireyler için erken eğitimin önemine vurgu yapmamıza, çözüm üretme noktasında çeşitli iletişim yöntemlerine başvurmamıza neden olmuştur. OSB `li çocukların ailelerinin çocuğun farkında olmasını, ihtiyaçlarını anlaması ve gidermesi, iletişim kurmakta zorlanan çocuklara yaklaşımlarının nasıl olması gerektiği ve bağımsız yaşama çocukları hazırlamada yeterli hale gelmelerini amaçlamaktayız. Okulumuz genelinde yapılan alternatif iletişim yöntemleri ön test çalışmaları sonucuna göre öğretmenlerin otizmli çocukların alıcı-ifade edici dil becerilerine yönelik olan problemlerine karşın çözüm üretmede yetersiz kaldıkları, bilgilerinin teoriden uygulamaya aktarılmasında eksiklik olduğu görülmüştür. OSB tanılı öğrencilerin iletişim becerilerini geliştirmede alternatif bir yöntem olan PECS yöntemi Avrupa'da yaygın olarak kullanıldığından ve okul öncesi eğitim çağındaki otizmli bireylerde uygulanabilir olması sebebiyle bu yöntemi tercih ettik. Projemizde yapılacak çalışmalar öğretmen eğitimleri, veli eğitimleri ve öğrenci PECS uygulamaların yapılması şeklinde sıralanacaktır. 1.etkinlik dönemi Haziran ayında öğretmenlerin alanında uzman eğitmenler tarafından PECS Yönteminin evreleriyle donanımlı hale gelmeleri sağlanacaktır. 2.etkinlik döneminde eğitim programının daha basitleştirilmiş hali ile velilere PECS yöntemi atölyeleri yapılacaktır.3. etkinlik döneminde PECS yöntemi uygulama aşamalarını sırayla öğrenci hedef kitlemize aileyle işbirliği içerisinde uygulaması yapıldıktan sonra genel değerlendirme ve oyun şenliği ile sonlandırılacaktır. Bu çalışmalar sonucunda donanımlı bir personele, alternatif iletişim yöntemleri ve çocuk gelişimi hakkında yeterliliğe sahip olmuş velilere ve iletişim becerileri kazanmış, kendini ifade edebilen ve sosyal hayata uyumlu çocuklara sahip olmayı hedeflemekteyiz. Projede 12 eğitmen görev alacak ve kurumumuzdaki 24 öğretmen, seçilecek 12 veli ve 12 öğrenciye de uygulamalı eğitimler verilecektir. Proje kapsamında sergi ve gösteri yaratıcı drama, teknoloji destekli öğretim uygulamaları, mobil uygulama, aile eğitimi yöntem olarak kullanılacaktır. Anahtar Kelimeler: Özel eğitim, OSB tanılı birey, İletişim becerileri, Alternatif iletişim becerileri, PECS Yöntemi
Hedef Kitle
Trabzon/Ortahisar Ömer Burak Terzi Özel Eğitim Anaokulu OSB öğrencileri,
Trabzon/Ortahisar Ömer Burak Terzi Özel Eğitim Anaokulu özel eğitim-okul öncesi öğretmenleri,
Trabzon/Ortahisar Ömer Burak Terzi Özel Eğitim Anaokulu velileri
Anahtar Kelimeler
Aile Eğitimi ve Rehberliği, Alternatif İletişim, Eğitim Yöntemleri, İletişim Becerileri, Otizm, Dezavantajlı Gruplar, Eğitimde Yenilikçi Uygulamalar, Alternatif İletişim Araçları, Otizm Spektrum Bozuklukları, Engelli Çocuklar,