Proje Adı
Akran Kabulünde Sanat Ve Doğa Eğitimi: Sanatın Gücüyle Bütünleşme
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
AYDIN EFELER İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
22.09.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
26.09.2025
Proje Özeti
Bu projenin amacı, kaynaştırma/bütünleştirme odaklı geliştirilen Doğa Temelli Sanat Eğitimi Programı (DTSE) aracılığıyla otizm spektrum bozukluğuna (OSB) sahip çocukların, tipik gelişen (TG) akranları tarafından kabulünü desteklemek ve geliştirmektir. Proje amacına uygun şekilde `sanat-doğa, sanat-bilim? etkileşimleriyle planlanan program etkinlikleriyle atık malzemelerin doğa dostu anlayışa uygun kullanımı sağlanarak `çevresel sürdürülebilirlik? kavramının öğrencilerde sanat eğitimi yoluyla geliştirilebileceği ve öğrencilerde çevreye karşı duyarlılık/farkındalık oluşturulabileceği öngörülmektedir. Hedef kitlein belirlenmesinde amaçlı örneklemden yararlanılmıştır. Proje, Aydın ili merkez Efeler İlçe Müdürlüğü'ne bağlı resmi ve özel okullarda ilkokul düzeyinde eğitim gören OSB tanısı almış öğrenciler ile bu öğrencilerin devam ettikleri sınıflarda öğrenim gören TG öğrencilerle yürütülecektir. 30 kişilik katılımcı grubun belirlenmesinde alan uzmanları tarafından belirlenen önkoşul becerilere yönelik bir değerlendirme yapılacaktır. Projenin amacına ulaşabilmek adına nicel ve nitel verilerin birlikte toplanacaktır. Öncelikle TG öğrencilerin, OSB olan akranlarına ilişkin `empati, işbirliği ve etkinliğe davet? alt boyutlarında temsil edilmesi planlanan `sosyal kabul düzeyleri?ni tespit amacıyla atölyeler öncesi ve sonrasında sınıf öğretmenleri aracılığıyla Sosyal Kabul Ölçeği uygulanacaktır. Daha sonrasında, Doğa Temelli Sanat Eğitimi etkinlikleri sonrası akran kabulünün ve çevresel sürdürülebilirliğe yönelik farkındalığın ne derece gerçekleştiğinin belirlenmesine yönelik Görüşme Formu-OSB/TG ve Atölye Gözlem Formu ve Atölye Kontrol Listeleri sınıf öğretmenleri ve atölye liderleriyle birlikte uygulanacaktır. Elde edilecek nicel veriler betimsel analize, nitel veriler ise içerik analizine tabi tutulacaktır. Tutulacak Yansıtıcı Atölye Günlükler yoluyla atölye liderleri ve uzman kadro ile etkinliğin amacına ulaşıp ulaşmadığı her günün sonunda değerlendirilecektir. Yapılan etkinlikler aracılığıyla `sanat-doğa-bilim-sosyal kabul? bütünleşmesinin bireylerde çevre bilincine, geri dönüşüm ve sürdürülebilirlik gibi kavramlara ilişkin farkındalığa etkisi merak konusudur. Projeden beklenen en önemli sonuç kaynaştırma/bütünleştirme odaklı DTSE yoluyla OSB olan öğrencilerin TG öğrenciler tarafından akran kabulünün ne düzeyde desteklendiği ya da geliştirildiğinin tespitidir. Bu tür atölye çalışmalarının geliştirilmesi ve bilimsel süreçlerle değerlendirilmesi yoluyla elde edilecek çıktıların farklı okul düzey ve sınıflarında ya da orta-ağır OSB olan öğrencilere yönelik olarak planlanabilecek sonraki çalışmalara ışık tutabileceği öngörülmektedir.
Hedef Kitle
İlkokul öğrencileri, Öğretmenler