Proje Adı
Parçalardan Bütüne Özel Tasarım Yolculuğu
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
KARAMANOĞLU MEHMETBEY Ü. EĞİTİM F.
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
23.06.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
28.06.2025
Proje Özeti
Bu projenin amacı Devlete bağlı ortaokullarda görevli, özel eğitim sınıflarında özel gereksinimli öğrencilere eğitim veren, özel eğitim öğretmenlerinin tersine mühendislik yaklaşımı ile fen ve matematik kazanımlarını öğrencilerine nasıl edindirebileceklerini uygulamalı ve planlı olarak öğrenmelerini sağlamaktır. Projeye katılan özel eğitim öğretmenlerine tersine mühendislik etkinlikleriyle tümdengelimsel yaklaşımla öğretimin kavratılarak, özellikle fen ve matematik derslerindeki BEP planına dahil edilen kazanımların daha kolay, anlamlı, uygulamalı ve tasarım tabanlı, öğrencilere aktarılabileceği anlatılacaktır. Etkinlikler özel eğitimde kullanılan öğretme-öğrenme yaklaşımlarıyla kurgulanacak olup bu yaklaşımların da kullanımı öğretmenlere aktarılacaktır. Eğitimler özel eğitim, STEM, mühendislik, matematik ve fen alanlarında akademik çalışmaları olan bilim insanları tarafından verilecektir. Projenin hedef kitlesi daha önce TÜBİTAK proje tecrübesi bulunmayan devlet okullarının ortaokul kısmında görev yapan özel eğitim sınıflarında görevli özel eğitim öğretmenlerinden 24 öğretmen olacaktır. Projeye katılacak öğretmenlerin kazandıkları tecrübeleri öğrencilerine aktarmaları hedeflenmektedir. 23-28 Haziran 2025 tarihleri arasında gerçekleştirilmesi planlanan etkinlikler, tersine mühendislik odaklı olup, deney, gözlem, grup çalışmaları, poster hazırlama, oyun, artırılmış gerçeklik, gezi gibi yaparak-yaşayarak öğrenmenin temel alındığı zengin öğretim yöntem ve tekniklerden oluşmaktadır. Proje hazırlık sürecinde Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Karaman Gençlik Merkezi ve Konya Bilim Merkezi bilgilendirilmiş ve projeye sağlayacakları destek ile ilgili teminatlar alınmıştır. Karma yöntemde tasarlanan projede; öğretmenlerin proje sürecinde edindikleri bilgi ve becerileri değerlendirmek ve bilimsel yorumlar yapmak amacıyla nicel aşamada akademik bilgi testi, öz-yeterlik testi, mühendislik gelişim süreç rubriği ve tersine mühendislik ürün rubriği ön test son test şeklinde uygulanacak, nitel aşamada ise zihin haritalama, görüşme formu ve günlükler kullanılacaktır. Proje sonunda eğitim verilen öğretmenlerden edindikleri tümdengelimsel yaklaşımı kendi öğrencilerine uygulayarak video kayıt yöntemiyle açılacak olan proje platformuna yüklemeleri istenecektir. Bununla birlikte proje sonunda örnek uygulamalar kitabı yayınlanması planlanmaktadır. Özel eğitimde fen ve matematik tabanlı kazanımların öğretimine yeni bir soluk getireceği ön görülmektedir.
Hedef Kitle
Devlete ortaokullarında özel eğitim sınıflarında özel gereksinimli öğrencileri olan,özel eğitimciler
Anahtar Kelimeler
Tersine Mühendislik, Fen Bilgisi Öğretimi, Özel Eğitim, Matematik Öğretimi,