Proje Adı
Kitaplardan Mekânlara: Okudukça Keşfet
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
DİYARBAKIR BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
15.06.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
20.06.2025
Proje Özeti
Proje, çocukların okuma alışkanlıklarını geliştirmek ve öğrenme süreçlerini daha eğlenceli, etkileşimli ve anlamlı hale getirmek amacıyla tasarlanmıştır. Etkileşimli Kitap Okuma (EKO) yöntemiyle öğrencilerin dil gelişimi, kelime dağarcığı ve dinleme becerilerini desteklerken, problem çözme, eleştirel ve yaratıcı düşünme gibi becerileri geliştirmeyi hedeflemektedir. Proje, Diyarbakır'daki 3., 4. ve 5. sınıf düzeyindeki 24 öğrenciye yöneliktir. Hedef kitlenin seçiminde sosyoekonomik açıdan dezavantajlı bölgelerdeki çocuklar önceliklendirilmiştir. Proje kapsamında, öğrencilerin öğrenme süreçleri fen, sanat, teknoloji ve dijital okuryazarlık gibi farklı disiplinlerle ilişkilendirilerek zenginleştirilecektir. Kitaplarda ele alınan temalar, mekân gezileri, sanat atölyeleri ve dijital uygulamalarla somutlaştırılacaktır. Proje, EKO yöntemiyle öğrencileri kitaplarla aktif olarak buluşturmayı ve bu süreçte disiplinler arası bir yaklaşım sunmayı öngörmektedir. Etkinlikler, kitap okuma seanslarıyla başlayıp, müze ve kütüphane ziyaretleri, uygulamalı sanat ve tasarım çalışmaları ile desteklenecektir. Örneğin, Müze kitabı Diyarbakır Müzesinde yapılan bir atölye ile sanat eserleri üzerinde çalışmayı içerirken, Bir Milyon Ne Kadar Büyük kitabı, Stellarium uygulaması ile gökyüzü gözlemleri yaparak büyük sayılar kavramını somutlaştıracaktır. Dijital araçlar, öğrenme süreçlerini daha etkili ve eğlenceli hale getirmek için etkinliklerde kullanılacaktır. Öğrencilerin okuma alışkanlıkları, problem çözme ve bilimsel düşünme becerilerindeki gelişimi değerlendirmek amacıyla proje başında ve sonunda yapılandırılmış gözlem ve görüşme formları kullanılacaktır. Toplanan veriler, öğrencilerin proje sürecinde kazandıkları becerileri ve değişimi analiz etmek için içerik analizi yöntemiyle değerlendirilecektir. Proje kapsamında öğrencilerin disiplinler arası bir bakış açısı kazanması, aktif öğrenme süreçlerine dahil olması ve bilimsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Örneğin; Hevsel Bahçeleri'nde PlantNet uygulamasıyla bitki türlerini inceleyerek doğanın ekolojik dengesini anlamaya yönelik bilimsel yöntemleri deneyimleyecektir. Gökyüzü Ne Kadar Yüksek etkinliğinde astronomik mesafeleri analiz ederek bilimsel kavrayışlarını geliştireceklerdir. Projenin sonunda, öğrencilerin okuma motivasyonlarının artması, bilimsel okuryazarlık düzeylerinin gelişmesi ve öğrenme süreçlerine daha aktif katılım sağlamaları beklenmektedir. Bu proje, öğrencilerin bireysel ve toplumsal öğrenme kültürüne katkı sunarken, TÜBİTAK 4004 programının hedefleriyle uyumlu bir şekilde bilim ve eğitimi daha erişilebilir hale getirmeyi amaçlamaktadır.
Hedef Kitle
İlkokul öğrencileri, Ortaokul öğrencileri