Proje Adı
Sürdürülebilir Tarımla Geleceğe-2
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
KAHRAMANMARAŞ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
24.08.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
29.08.2025
Proje Özeti
Sürdürülebilir tarım; tarımsal ekosisteme zarar vermeden, doğanın kendini yenilemesine imkân sağlayan tarımsal sistemler ve uygulamalardan oluşmaktadır. Bu bağlamda sürdürülebilir tarım anlayışını kazandırabilmek amacıyla çevre dostu tarım uygulamalarının benimsenmesi ve gıda güvenliğini sürdürülebilir bir şekilde sağlama konusunda gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması gerekmektedir. Bu doğrultuda Kahramanmaraş ilindeki dezavantajlı okullarda görev yapan fen bilimleri öğretmenlerinin Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri doğrultusunda, sürdürülebilir tarım uygulamalarıyla ilgili alan uzmanlarından bilgi edinmeleri ve yapılan uygulamaları yerinde inceleyerek farkındalıklarının artırılması amaçlanmaktadır. Ayrıca sürdürülebilir tarım bilincinin oluşturulmasının yanında mevcut ve gelecek için ön görülen problemlere çözüm üretme ve sistemler tasarlama becerisinin de geliştirilmesi hedeflenmektedir. Projenin hedef kitlesini, Kahramanmaraş ilindeki dezavantajlı ortaokullarda görev yapan 30 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Konaklamasız olarak yürütülecek projede verilecek eğitimler 25-29 Ağustos 2025 tarihlerinde Kahramanmaraş ilinde gerçekleştirilecektir. Proje kapsamındaki uygulamalı eğitimler Sütçü İmam Üniversitesi Ziraat Fakültesi uygulama atölyeleri ile Doğu Akdeniz Geçit Kuşağı Tarımsal Araştırma Enstitüsü uygulama serasında gerçekleştirilecektir. Uygulama öncesinde yapılacak inceleme, gezi ve gözlemler Kahramanmaraş Orman Bölge Müdürlüğü'ne bağlı birçok endemik bitkiyi bünyesinde barındıran Başkonuş Tabiat Parkı'nda ve Hacı Mustafa Mahallesindeki Daşcılar Değirmeni'nde gerçekleştirilecektir. Katılımcılar sürdürülebilir tarım uygulamalarıyla ilgili alanında uzman kişilerden uygulamalı bilgi alacak ve tarımsal geri dönüşüm süreçleriyle ilgili gözlemler yaparak günlük yaşam problemlerine somut çözümler bulmaya çalışacaklardır. Bu çözümleri bulurken teknolojiyi kullanma, bilimsel süreç becerileri, yaşam becerileri ve mühendislik tasarım becerilerini geliştirecek etkinlikler yapacaklardır. Projenin eğitim süreci; katılımcıların proje tabanlı öğrenmesini amaçlayan, 5E öğrenme modelini temel alan ve aktif öğrenme yöntemlerinin kullanılarak, sorgulama merkezli öğrenme yöntemleriyle katılımcılar sürece aktif olarak katılacaklardır. Ayrıca hazırlanan etkinlikler 21. yüzyıl becerilerinden problem çözme, teknolojiyi etkin kullanma, eleştirel düşünme, inovasyon, iş birliği ve iletişim becerilerinin geliştirilmesine yönelik planlanmıştır. Proje süresince gerçekleştirilen uygulamaların etkisini ölçmek amacıyla konuyla ilgili sürdürülebilir kalkınma farkındalık ölçeği, bilimsel süreç becerileri testi ve gözlem yöntemi kullanılacaktır. Elde edilen verilerden proje sonunda bilimsel bildiri hazırlanacaktır.
Hedef Kitle
Fen Bilimleri Öğretmenleri
Anahtar Kelimeler
Sürdürülebilir tarım, Sürdürülebilir kalkınma, Geri dönüşüm, Doğa eğitimi, Problem çözme becerisi