Proje Adı
İklim Değişikliği Için Düşün, Oyna, Harekete Geç
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
TED Ü. EĞİTİM F. İLKÖĞRETİM B. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ABD.
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
31.08.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
05.09.2025
Proje Özeti
a) "İklim değişimi" anlam olarak anlaşılır olsa da, tam olarak neden olduğu ve dünyamızı ne derece etkilediği konusunda halen biz eğitimcilerin aklında bazı belirsizlikler bulunmaktadır. Günümüzde iklim değişikliği insanoğlu için büyük tehditleri beraberinde getirmektedir. Örneğin, artan sıcaklıklar, daha sık ve şiddetli hava olayları ve ekosistemlerdeki değişimler gibi önemli çevresel değişikliklere neden olmaktadır. Bu değişiklikler habitat kaybına, türlerin yok olmasına ve doğal süreçlerin bozulmasına yol açarak ekosistemlerin dengesini etkilemektedir. İklim değişikliğinin insan sağlığı üzerinde de doğrudan ve dolaylı etkileri bulunmaktadır. Ne yazık ki, varolan uygulamalara bakıldığında, Türkiye alınan önlemler ve uygulamaya geçme konusunda diğer ülkelere kıyasla işin başında olduğumu görülmektedir (Tema, 2021). Eğitim ortamlarında alınacak önlemleri düşünecek olursak, erken çocukluk döneminde sunulan çevre eğitimi çocukların yaşamları boyunca çevreye yönelik olumlu tutum ve davranışlarını şekillendireceği bir temel olacaktır (Liefländer, Bogner ve Kibbe, 2019). Öğretmenlere sunulacak iklim değişikliği ile ilgili eğitimler onların daha doğru ve güncel bilgilere sahip olmalarına yardımcı olmaktadır. Bu noktada gerçekleştirilmesi planlanan projede, öğretmenlerin eğitimler ve yaratıcı drama uygulamaları aracılığıyla hem bilgi birikimlerinin hem de algı ve inanışlarının desteklenmesi planlanmaktadır. a) ?İklim değişikliği?, anlam olarak anlaşılır olsa da, özellikle nedenleri ve dünyamız üzerindeki etkileri konusunda halen biz eğitimcilerin için belirsizlik içeren bir alan olmaya devam etmektedir. İklimde süregelen değişimler ciddi küresel tehditler oluşturmakta, artan sıcaklıklar, daha aşırı hava olayları ve ekosistemlerde bozulmalar gibi önemli çevresel değişikliklere yol açmaktadır. Bu bozulmalar habitat kaybına, türlerin yok olmasına ve doğal süreçlerde değişikliklere neden olmakta ve bunların hepsi insan sağlığı üzerindeki etkiler de dahil olmak üzere daha geniş sorunlara yol açmaktadır. Türkiye, diğer ülkelerle karşılaştırıldığında, iklim eylemi ve etkin uygulama konusunda henüz başlangıç aşamasındadır. Proaktif yaklaşımları teşvik etmek için erken çocukluk eğitimi, çevre yönetimine yönelik olumlu, yaşam boyu sürecek tutum ve davranışların temelini oluşturduğu için hayati önem taşımaktadır. Bu noktada gerçekleştirilmesi planlanan projede, öğretmenlerin eğitimler ve yaratıcı drama uygulamaları aracılığıyla hem bilgi birikimlerinin hem de algı ve inanışlarının desteklenmesi planlanmaktadır. b) Proje katılımcıları Ankara ve civar illerde görev yapan 25 okul öncesi öğretmenidir. Proje kapsamında, iklim değişiminin neden önemli olduğu, eğitim ortamında nasıl yansıtılacağı ve etkili öğretim için çevre eğitiminde kullanılacak yöntemler konularında kuramsal eğitimler ve yaratıcı drama atölyeleri yer alacaktır. Katılıcıların iklim değişikliği konusunda yer alacakları uygulamalar sayesinde çeşitli sosyal rolleri ve çevre problemlerini inceleme fırsatı yakalayacaklardır. Sunulacak eğitimler ile bilgi birikimlerinin artması yanında, eleştirel düşünme, işbirliği, küresel vatandaşlık duyusu ve yeni fikirler üretebilme gibi pek çok becerinin desteklenmesi planlanmaktadır. c) Nitel araştırma yöntemine göre tasarlanan projede, katılımcılardan görüşmeler, nitel sorulardan oluşan Öğrenme Aktiviteleri Ölçeği ve yansıtma araçları ile veri toplanacaktır. Öncelikli hedef, öğretmenlerin yeni buldukları içgörüleri öğretimlerine aktararak öğrencileri problem çözücü ve aktif, çevreye duyarlı vatandaşlar olarak şekillendirmeleridir. Bu da, çevresel zorlukların üstesinden gelmeye ve toplumlarına anlamlı bir şekilde katkıda bulunmaya iyi hazırlanmış gelecek nesiller tarafından yönlendirilen Türkiye'nin sosyo-ekonomik büyümesine ve rekabet gücüne katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.