Proje Adı
Doğada Mavi Adimlar Iv
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
23.06.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
27.06.2025
Proje Özeti
Tarihi medeniyetler öncesine dayanan, doğal güzellikleri ve biyoçeşitliliği ile dikkat çeken, şehzadeler şehri Amasya?da, flora ve faunasının doğal bir laboratuvar olarak kullanılarak, doğa ve bilim odaklı hazırlanan otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan öğrencilere yönelik Tübitak 4004 Doğada Mavi Adımlar projesi 2021 yılında başarı ile tamamlanmıştır. Daha sonra TÜBİTAK 4008 desteğinde Doğada Mavi Adımlar II ve III projesinden elde edilen veriler ışığında hazırlanan, Doğada Mavi Adımlar IV, 23-27 Haziran 2025 tarihleri arasında uygulanması planlanmakta olup, projenin hedef kitlesini otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanısı almış 7-17 yaş aralığındaki 12 öğrenci oluşturmaktadır. Projenin tamamına ve etkinliklere aktif olarak katılacak olan katılımcı öğrencilerin sorumlu velilerinden bir ebeveyn katılacaktır (Ailelerden birey ile ilgilenen sorumlu ebeveyn). Projenin ana amacı OSB tanısı almış olan çocukların aileleri ile doğanın terapi etkisinden yararlanarak sosyal etkileşimlerini arttırmalarını sağlamaktır. Otizm tedavisinde bilinen en iyi yöntem eğitimdir ve diğer tüm özel gereksinimli çocuklar gibi otizmli çocuklarda da dünya ile iletişim kurmalarına yardımcı olacak kaliteli eğitim öğretim ortamlarına ve programlara ihtiyaç duyulmaktadırlar. Doğada yapılan eko terapilerin gelişimsel engelli bireyler üzerinde etkileri bilinmektedir. Tüm çocuklar için doğa ve doğal ortamlar hem öğrenmeleri hem de sağlıklı bireyler olarak yetişmeleri için önemli ortamlardan biri olmuştur. Birçok çocuk için doğa, günlük yaşamlarında sağlığa olumlu yönde etki eden ve iyileştirici bir değişken olarak görülmektedir. OSB tanısı olan çocukların kendileri için gerçekleştirilen eğitim etkinliklerinden umulan düzeyde yararlanabilmelerini sağlayan önemli faktörlerin başında ailelerinin eğitime katılım düzeyleri gelmektedir. Aile katılımı, anne babaların çocuklarının gelişim ve eğitimlerine katkıda bulunmaları için organize edilmiş etkinlikler bütünüdür. Tüm çocuklar gibi özel eğitime gereksinimi olan çocukların da tüm gelişim alanlarında desteklenebilmesi için anne babalarının eğitime katılımlarının sağlanması gerekir; çünkü ev, çocuğun ilk öğrenme çevresi olduğu gibi anne babalar da çocukların ilk öğretmenleri olarak görülmektedir Projede alanlarında uzman kişiler tarafından disiplinler arası etkileşimler içeren etkinlikler hazırlanmıştır. Etkinlikler öğrencilerin yaşlarına uygun, ilgi ve merak uyandıracak şekilde hazırlanmıştır. Doğa ortamında gerçekleştirilecek etkinlikler ile katılımcı grup üzerinde, duyuşsal tepkilerini düzenlemede olumlu gelişme, sosyal etkileşimde artış, akran ilişkilerinde gelişme, fiziksel performansta olumlu yönde iyileşme ile birlikte aile bazında yaşam kalitesinin iyileştirilmesinde olumlu yönde katkı sağlayacağı öngörülmektedir. Ayrıca projenin akademisyenlerin ve toplumun, OSB olan çocukların farkına varmalarına katkı sağlayacağı düşülmektedir.
Hedef Kitle
Otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanısı almış 7-17 yaş aralığındaki 12 öğrenci,
Projeye katılan öğrencilerin velileri
Anahtar Kelimeler
Otizm, Özel Eğitim, Doğa Eğitimi,