Proje Adı
Yerelden Küresele: Sürdürülebilirlik İçin 5r
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
ERDEMLİ BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
31.08.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
05.09.2025
Proje Özeti
TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları kapsamında yapılması planlanan "Yerelden Kürsele: Sürdürülebilirlik İçin 5R" projesi, afet sonrası dönemde "Yeşil İyileşme" ilkelerini merkeze alan, sürdürülebilir dünyaya giden yolun eğitimden ve dayanışmadan geçtiği inancıyla çocuğun bütünsel gelişimini ve iyi olma hâlini destekleyecek nitelikte bir eğitim odağında dayanışmayı güçlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Projenin hedef kitlesi 6 Şubat 2023 depreminin en çok etkilediği illerden biri olan Hatay'da öğrenim gören 6 ve 7. sınıf 30 öğrenciden oluşmaktadır. `Yerelden Küresele? sloganıyla ve 5R(azalma-yeniden kullanım-geri dönüşüm-onarma/iyileştirme/kompost yapma-uzaklaştırma) yaklaşımı ile; sürdürülebilir çevre, atık yönetimi, geri dönüşüm, iklim değişikliği ve gıda güvenliğiyle ilgili bilinç, ilgi, doğaya bağlılık düzeylerini ve akademik başarılarını akranlarına kıyasla arttırmak; sürdürülebilir çevre kavramlarını araştırma inceleme etkinlikleriyle kazandırmak, geri dönüşüm ve enerji üretim alanlarını yerinde incelemek, İklim değişikliğine bağlı afetlere ve Sıfır Atık?a dikkat çekmek; bu sorunlar incelenirken de iletişim, işbirliği özyönetim, eleştirel ve yaratıcı bakış açısını da içeren 21. yüzyıl becerilerini kazanmaları hedeflenmiştir. Bu sayede tüm dünyanın sorunu olarak gündemden düşmeyen ve BM sürdürülebilir kalkınma amaçlarında da yer alan; çevrenin korunması, sürdürülebilir tarım, su yönetimi, enerji verimliliği ve iklim krizine karşı önlem alınması için küçük bir adım atılmış olacaktır. Proje etkinlikleri 01-05 Eylül 2025 tarihleri arasında Hatay ili sınırları içerisinde yürütülecektir. Etkinlik uygulama alanları Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, HATSU Karaçay Barajı, Hatay BİLSEM, Ekinci Uygulama Okulu, Tahtaköprü Mesire Alanı, Hatay AFAD olarak belirlenmiştir. Etkinliklerde deney, bilimsel gezi, gözlem, oyunlaştırma, drama, STEAM, sanat ve tasarım gibi yöntemler uygulanacaktır. Proje öncesinde ve sonrasında Çevresel Sorumlu Vatandaş Davranışları, 21. Yüzyıl Becerileri ölçekleri, Çevresel Vatandaşlık Bilgi Testi ve Kelime İlişkilendirme Testleri ile değerlendirmeler yapılacaktır. Yaygınlaştırma çalışmaları kapsamında dijital posterler hazırlanacak, sosyal medya hesapları ve proje web sitesi oluşturulacak, online sergiler düzenlenecektir. Proje sonunda öğrencilerin eğlenerek çevresel farkındalık ve bilinç kazanmaları, gelecekte çevre sorunlarına yönelik projeler geliştirme isteği ve beceriler edinmeleri hedeflenmektedir.
Hedef Kitle
Ortaokul öğrencileri