Proje Adı
Engelsiz Yaşam İçin Doğa Yolculuğu
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
KAHRAMANMARAŞ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
06.10.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
10.10.2025
Proje Özeti
Günümüzde, her öğrencinin farklı alanlarda yeteneklere sahip olduğu anlayışı giderek daha fazla değer görmektedir. Bununla birlikte, özel gereksinime sahip öğrencilerin eğitimine yönelik ilgi ve önem de belirgin şekilde artmaktadır. Öğrencinin belirli alanlarda özel gereksinime sahip olması, onun hiçbir alanda başarı sağlayamayacağı anlamına gelmemektedir. Dolayısıyla özel gereksinimli bireyler özelinde hafif düzeyde zihinsel yetersizliği tanılı öğrencilerin eğitiminde evrensel ölçütlere ve çağın gerektirdiği eğitim anlayışına bağlı kalınarak bilim ve doğa temelli eğitilmeleri önem taşımaktadır. Doğa temelli eğitim, öğrenme sürecinin doğa ortamında gerçekleştirildiği, bilimsel yöntemlerin kullanıldığı ve doğal çevreyle ilgili konuların keşfedilmesine yönelik becerilerin kazandırılmasını hedefleyen bir eğitim modelidir. Projemizin amacı hafif düzeyde zihinsel yetersizliği tanılı öğrencilerin doğada disiplinler arası bir yaklaşımla bilgiyi eğlenceli hale getirerek, merak duygularını harekete geçirmek, onları keşfetmeye, sorgulamaya, problem çözmeye, araştırmaya, doğaya karşı duyarlılık geliştirmeye teşvik etmek ve aynı zamanda bilişsel, sosyal, görsel ve psikomotor becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlamaktır. Projenin hedef kitlesini Kahramanmaraş ili merkez ilçelerinde öğrenim gören hafif düzeyde zihinsel yetersizliği tanılı 10-13 yaş grubu öğrenciler oluşturmaktadır. Proje etkinlikleri 6-10 Ekim 2025 tarihleri arasında Kahramanmaraş ilinde farklı eğitim ortamlarında uygulamalı olarak yüz yüze gerçekleştirilecektir. Proje alanında uzman eğitmenler tarafından Başkonuş Tabiat Parkı, Doğu Akdeniz Geçit Kuşağı Tarımsal Araştırma Enstitüsü, Engelsiz Yaşam Merkezi, Kahramanmaraş Arkeoloji Müzesi ve Kahramanmaraş Dulkadiroğlu Rehberlik ve Araştırma Merkezi?nde teorik ve uygulamalı olarak gerçekleştirilecektir. Projemiz, çeşitli disiplinlerin bir araya getirilmesiyle multidisipliner ve interdisipliner bir yaklaşım benimsenerek, öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirmeye yönelik farklılaştırılmış ve zenginleştirilmiş etkinliklerle desteklenmiştir. Öğrenciler doğayı koruma, kaynakların bilinçli kullanımı, yenilenebilir enerji ve geri dönüşümün önemini anlayarak toplumun sorumlu birer vatandaşı olarak daha bağımsız düşünebileceklerdir. Proje kapsamında gerçekleştirilen eğitimle öğrencilerin bilime ve doğaya ilişkin algılarını bir bütün olarak ortaya çıkarmak ve eğitimin etkililiğini belirlemek amacıyla çevre tutum ölçeği, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve gözlem yöntemi kullanılacaktır. Proje sonunda, elde edilen verilerle bilimsel bildiri ve makale hazırlanacaktır.
Hedef Kitle
Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği tanılı 10-13 yaş aralığındaki öğrenciler
Anahtar Kelimeler
Problem Çözme Becerileri, Zihin Engelli Öğrenci, Özel Eğitim, Doğa, Doğa Eğitimi, Bilim,