Proje Adı
Öğretmenim İnovatif, Karakterim Pozitif 2: Zenginleştirilmiş Eğitim İçerikleriyle Karakter Güçlerinin Desteklenmesi Eğitimi
4005 - Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
ERDEMLİ BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
12.10.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
26.12.2025
Proje Özeti
Karakter eğitiminin birey, aile ve toplum açısından önemi ve faydaları gerek araştırmacılar (Mutluel, 2014; Yılmaz, 2021), gerek milli eğitimin hedef (MEB, 1973) ve vizyonu (MEB, 2023) gerekse de ulusal kalkınma planlarında (2024-2028) belirtilmektedir. Ancak karakter eğitiminde hangi karakter eğitiminin verileceği, hangi yaş grubuna verilmesi gerektiği ve öğretmenlerin yetkinliği hedeflenen başarıya ulaşılmasında oldukça önemlidir. Karakter eğitiminde birçok program mevcut olmakla birlikte Peterson ve Seligman?ın (2004) Pozitif Psikoloji temelli karakter güçleri modeli uluslararası boyutta en popüler yaklaşımlardan olup ruh sağlığına ve iyi oluşa olan faydaları birçok araştırmada kanıtlanmıştır (Geraghty, Wood, Hyland, 2010; Gillham ve diğerleri, 2011; Seligman ve diğerleri, 2006). Karakter eğitiminde hangi yaş grubundan başlamak gerektiği konusundaki en yaygın görüş (Arslan ve Özbey, 2020) okul öncesi dönemi olması gerektiği yönünde olup karakter eğitimi sürecinde öğretmenlerin bu konudaki yetkinlikleri oldukça önemlidir (Ata ve Şahin, 2020). Buna karşın okul öncesi öğretmenlerinin çok yüksek bir oranının karakter eğitimi hakkında eğitim almaya ihtiyaç duyduğu da yapılan ortadadır (Bartan, 2019). Dolayısıyla ikincisinin gerçekleştirilmesi planlanan bu projede okul öncesi öğretmenlerine pozitif psikoloji temelli karakter güçleri hakkında daha da zenginleştirilmiş bir eğitim içeriğiyle karakter eğitimi yetkinliklerinin arttırılması amaçlanmaktadır. Proje kapsamında Mersin ilinde bulunan devlet okulları içerisinden 30 okul öncesi öğretmenine alanında uzman eğitimciler tarafından 6 günlük eğitim içeriğinin yenilikçi ve uygulamalı etkinlikler vasıtasıyla aktarılması planlanmaktadır. Programın etkisinin tek grup ön test, son test, izleme testli model tasarımı ile incelenmesi planlanmakta olup eğitim öncesi ve sonrasında Karakter Eğitimi Yetkinlik Skalası?ndan (Milson ve Ekşi, 2003) toplanan veriler üzerinde tekrarlı ölçümler için varyans analizi istatistik işlemlerinin uygulanması planlanmaktadır. Ayrıca projenin amaçlanan sonuçlara ulaşıp ulaşmadığının değerlendirilmesinde ?Kelime İlişkilendirme Testi? ve ?Eğitim Programı Değerlendirme Anketinden? faydalanılacak olup programın bitiminden üç ay sonra tüm katılımcılarla izleme toplantısı yapılması planlanmaktadır. Proje kapsamında oluşturulacak kitaplar, etkinlikler, şarkılar, eğitim planlarının alanda çalışan tüm öğretmenlerin faydalanması adına sergi, e sergi ve çeşitli medya araçları ile paylaşılması sağlanacaktır.