Proje Adı
Doğanin İçinde Bilimin İzinde Yeşeren Minik Zihinler
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
ABDULKADİR İMRAL KIZILAY ANAOKULU
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
06.10.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
07.11.2025
Proje Özeti
Zihinsel yetersizlik bireylerin problem çözme, plan yapma, mantıksal çıkarımda bulunma, yaşantı yoluyla öğrenme, akademik öğrenme gibi genel zihinsel kabiliyetlerin istenen düzeyde olmamasıyla ilişkilendirilen bir bozukluktur (DSM-5, 2013). Erken çocukluk dönemi diğer gelişim alanlarında olduğu gibi zihinsel alanda da gelişimin üst düzeyde olduğu kritik bir dönemdir. Bu dönemde zihinsel faaliyetlerin uygun yaklaşım, yöntem ve tekniklerle desteklenmesi büyük önem arz eder. Pestallozzi, Rousseau, Montessori, Froebel gibi eğitimciler çocukların doğada zihinsel işlevlerinin ve algı düzeylerinin üst düzeyde olduğunu, bu sebeple gelişim ve öğrenme faaliyetlerinin doğaya taşınması gerektiğini ifade etmişlerdir. Bu projenin amacı da; doğa tabanlı eğitim uygulamaları yoluyla hafif düzeyde zihinsel yetersizlik tanısı almış 10 okul öncesi dönem çocuğunun temel bilimsel süreç, akademik ve bilişsel, sosyal ve duygusal, motor ve dil becerilerinin desteklenmesini ve gelişmesini sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda katılımcı olacak çocuklar alan uzmanları tarafından hazırlanmış 17 oturumlu bir etkinlik programına katılacaklardır. Etkinlik programı çocuklarda öğrenme, düşünme, sorgulama ve keşfetmeye merak uyandıracak, çocukların dikkat ve algı sürelerini arttırmayı hedefleyen, aile katılımını teşvik eden, çocukların bağımsız çalışma becerilerini destekleyen, bilimsel gezi ve saha çalışmaları, doğa ve yaban hayatı gözlemi, eğitsel oyun, öyküleme, sanat, spor, STEAM, sergi ve gösteri, tahmin et-gözle-açıkla yöntem ve tekniklerini içerecek şekilde hazırlanmıştır. Her oturumun sonunda çocukların ebeveyn desteğiyle resimli bir doğa bilim günlüğü tutmaları istenir. Bu günlük yardımıyla çocukların öz yansıtmaları aracılığıyla proje süresinceki yaşantıları somutluk kazanır. Projenin uygulanmasıyla hafif düzeyde zihinsel yetersizliği bulunan katılımcı çocukların bağımsız öğrenme davranışlarında, dikkat ve algı sürelerinde artış; temel bilimsel süreç, akademik ve bilişsel, sosyal ve duygusal, motor ve dil becerilerinde gelişim beklenmektedir. Proje çıktılarının aynı zamanda katılımcı çocukların hafif düzeyde zihinsel yetersizlik durumlarının orta veya ağır düzeyde zihinsel yetersizliğe dönüşmemesi için koruyucu faktörlerin etkisini arttırıcı rol oynaması beklenmektedir. Projenin değerlendirmesi hem proje öncesi, hem proje sonrası yapılacak odak görüşmeler, ön test ve son test çalışması ve çocukların tuttukları doğa bilim günlükleri aracılığıyla gerçekleştirilecektir.
Hedef Kitle
Projenin hedef kitlesi zihinsel yetersizlik tanısı almış 10 okul öncesi dönem çocuğudur.(5-6 yaş)
Anahtar Kelimeler
Okul Öncesi Kaynaştırma, Okul Öncesi Dönem, Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar, Bilim Eğitimi, Doğa Eğitimi,