Proje Adı
Yapay Zeka Okuryazarlığı: Eğitimde Büyük Dil Modeli Uygulamaları
4005 - Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
NİĞDE AKŞEMSEDDİN BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
22.09.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
26.09.2025
Proje Özeti
Yapay zeka okuryazarlığı; bireylerin yapay zekanın temel işleyişiyle etik ve sosyal etkilerini anlama, teknolojiyi eleştirel bir şekilde değerlendirme ve bilinçli kullanma becerilerini kapsayan bir yetkinlik olarak tanımlanabilir. Öğretmenlerin yapay zeka okuryazarlığına sahip olmalarının, eğitim-öğretim faaliyetlerinde, öğrencilerde ve toplumda derin ve geniş çaplı etkiler oluşturacağı düşünülmektedir. Bu doğrultuda projenin amacı büyük dil modellerinin eğitimde uygulanmasına yönelik gerçekleştirilecek atölye çalışmalarıyla; öğretmenlerde yapay zeka farkındalığını ve okuryazarlığını kazandırmaktır. Bu atölyelerle öğretmenlerin yapay zeka teknolojisinin işleyişini anlamalarını ve eğitim süreçlerinde kullanabilecekleri potansiyel faydaları öğrenmelerini, teknolojinin etik sosyal boyutlarını kavrayabilmelerini sağlamak projenin alt amaçlarındandır. Ayrıca yapay zekanın eğitimde uygulamalarına ilişkin öğretmenlerin farkındalıklarını ve deneyimlerini artırmak da hedeflenmektedir. Beş gün devam edecek projenin hedef kitlesi Türkiye genelinde devlet ortaokullarında Matematik ve Fen Bilimleri branşlarında görev yapan 30 öğretmenden oluşacaktır. Katılımcılar belirlenirken öncelikle farklı coğrafi bölgelerde Matematik ve Fen Bilimleri branşında görev yapma durumu göz önünde tutulacaktır. Projeye katılım için başvurular proje adına açılmış olan web sitesi aracılığıyla hazırlanan bir çevrimiçi başvuru formuyla alınacaktır. Yapılacak değerlendirme neticesinde uygun kriterlere sahip olan öğretmenler projeye dâhil olacaktır. Proje etkinlikleri, yapay zekanın gelişim süreci, yapay zeka kullanımında etik, yapay zeka ve yaratıcı dil becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar, eğitimde metaverse, artırılmış gerçeklik ve yapay zeka uygulama örneklerine ilişkin etkinlikler STEM tabanlı öğretim modeli esas alınarak hazırlanmıştır. Projenin dijital dönüşüm çağında, yapay zeka teknolojilerinin eğitim alanında öğretmenlerin öğretme ve öğrenme süreçlerini yeniden şekillendirme potansiyellerine katkı sağlayacağına ve öğretmenlerin yapay zekanın etik ve sosyal etkilerine dair yeterli bilgiye sahip olmaları halinde öğrencilerin yapay zeka teknolojilerini kullanarak problem çözme, yaratıcılık, eleştirel düşünme gibi 21. yüzyıl becerilerini geliştirebilmelerine katkıda bulunacağına inanılmaktadır. Proje sonuçları eğitimde yapay zeka uygulamalarına ilişkin literatüre katkı sunarak bu alanda çalışmalar yapan akademisyenlere yol gösterici olacaktır. Ayrıca, projenin eğitimin kalitesini artırma açısından kritik bir role sahip olan yapay zeka uygulamalarının öğretmen geliştirme programlarına nasıl dâhil edilebileceğine ilişkin bir rehber olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Yapay zeka, büyük dil modelleri, STEAM, öğretmenler