Proje Adı
İşitme Engelli Öğrenciler İçin Denizlerin Korunması, Sürdürülebilirlik Ve Bilinçli Su Ürünleri Tüketimi Farkındalığı: Denizin Muhafızları
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
İSTANBUL Ü. SU BİLİMLERİ F. BALIKÇILIK VE SU ÜRÜNLERİ İŞLEME TEKNOLOJİSİ B.
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
17.09.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
10.12.2025
Proje Özeti
Amaç: İşitme engelli çocukların denizlerin korunması, sürdürülebilirlik ve bilinçli su ürünleri tüketimi konularında farkındalık kazandırılması hedeflenmektedir. Çevresel konular genellikle sesli anlatımlar ve yazılı metinlerle aktarılmaktadır. İşitme engelli çocukların okuma-yazması genellikle yaşıtlarından düşük olduğundan bu konular işitme engelliler için yeterince anlaşılır ve erişilebilir olmamakta, olumlu davranış değişikliği geliştirme fırsatlarını sınırlamaktadır. Proje, TÜBİTAK 4008?in toplumsal farkındalık, çevresel sürdürülebilirlik, kapsayıcılık ve dezavantajlı gruplara eğitim fırsatları sunma hedefleriyle uyumlu olarak işitme engelli öğrenciler için özel eğitim materyalleri ve oyunlaştırma yöntemleri geliştirip eğitimde eşitlik sağlamayı ve çevre bilincini artırmayı amaçlamaktadır. Bu sayede öğrencilerin özgüven kazanmaları, toplumsal rollerini güçlendirmeleri ve bireysel-toplumsal gelişime katkıda bulunulması hedeflenmektedir. Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi (SKH) 14 denizleri ve deniz kaynaklarını korumak ve sürdürülebilir şekilde kullanmak hedefiyle de uyumludur. Proje kapsamında denizlerin ve deniz canlılarının korunması, çevresel sorumlulukların benimsenmesi ve bilinçli su ürünleri tüketimi konularında uzun vadeli davranış değişikliklerinin sağlanması amaçlanmaktadır. Kapsam ve Hedef Kitle: Mehmet Sait Aydoslu İşitme Engelliler Ortaokulu'ndaki 15 işitme engelli ilköğretim öğrencisiyle çalışılacaktır. Hedef kitlenin özel ihtiyaçlarına yönelik görsel-dokunsal içerikler ve aktivitelerle işitme engellilerin çevre bilincini ve katılımını artıracak erişilebilir öğrenme ortamı sunulacaktır. Bu kapsayıcı yaklaşım, öğrencilerin çevresel konulara duyarlılığını artırırken topluma aktif katılımlarını desteklemeyi amaçlamaktadır. Yöntem ve Beklenen Sonuç: Proje, yenilikçi ve erişilebilir yöntemlerle çevre bilinci eğitimini kolaylaştırmayı amaçlamaktadır. Geliştirilecek olan görsel ve dokunsal odaklı eğitim materyalleri, oyunlaştırmalar ve katılımcı etkinlikleriyle desteklenecektir. Kıyı temizliği, Su Bilimleri Fakültesi ile dev akvaryum ziyareti, model akvaryum, resim, üç boyutlu denizanası ve seramik çalışmaları, atık ayrıştırma oyunu, balık tüketimi canlandırması, yeşil rehber gibi etkinlikler düzenlenecektir. Etkinliklerin başarısı, görseller ve simgelerle yapılan ön-son testlerle değerlendirilecek, çevresel farkındalık ve davranışlardaki değişiklikler belgelenecektir. Projenin sonunda, işitme engellilerin çevresel konulara duyarlılığı artacak, sürdürülebilirlik ve denizlerin korunmasına yönelik toplumsal farkındalık güçlenecektir. Projede üretilen materyaller ve etkinlik sonuçları İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü?nde sergilenip sosyal medyada duyurularak yaygın etki sağlanacaktır.
Hedef Kitle
işitme yetersizliği olan ilköğretim öğrencileri
Anahtar Kelimeler
Çevresel Sürdürülebilirlik, Balık Tüketimi, Enerji Tasarrufu, İşitme Engelli Öğrenciler, Bilinçli Tüketim, Engelli Çocuklar, Çevre Koruma,