Proje Adı
"Yapay Zekâ Ile Dönüşen Eğitim: Özel Eğitime Özel Çözümler"
4005 - Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
10.11.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
14.11.2025
Proje Özeti
Proje Özeti Projenin amacı, özel eğitim alanında görev yapan öğretmenler ile özel eğitim okullarında görev yapan branş öğretmenlerine, yapay zekâ tabanlı uygulamaları kullanarak dijital öyküleme, oyunlaştırma, materyal geliştirme ve ölçme-değerlendirme gibi yenilikçi eğitim uygulamalarını etkin bir şekilde sınıf ortamına entegre edebilme bilgi, beceri ve farkındalıklarını kazandırmaktır. Katılımcıların bu doğrultuda mesleki kapasitelerini geliştirmek, özel gereksinimli öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun bireyselleştirilmiş eğitim planlarının (BEP) hazırlanması ve uygulanmasında yenilikçi yaklaşım ve araçların kullanımını desteklemek öncelikli hedefler arasındadır. Bu amacın gerçekleşmesi için üç alt amaç belirlenmiştir. Bunlar: Katılımcıların, özel gereksinimli öğrencilerin bireysel öğrenme ihtiyaçlarına göre düzenlenmiş BEP?lere yapay zekâ tabanlı araçları, dijital öyküleme ve oyunlaştırma uygulamalarını entegre edebilmesi. Katılımcıların, veri odaklı ölçme-değerlendirme araçları sayesinde öğrencilerin gelişim süreçlerini detaylı bir biçimde izleyebilmesi, böylece BEP içeriğini sürekli güncelleyerek daha etkili sonuçlara ulaşabilmesi. Katılımcıların, yenilikçi yöntem ve teknolojileri kalıcı bir şekilde benimseyerek, hem BEP hazırlama hem de bu planları hayata geçirme süreçlerinde sürdürülebilir ve kapsayıcı bir yaklaşım sergilemesi. Bu amaçlar, çağrı metninde belirlenen hedeflerle de örtüşmektedir. Proje, belirli kriterlere göre seçilecek, özel eğitim alanında görev yapan öğretmenler ile özel eğitim okullarında görev yapan branş öğretmenlerinden oluşan 30 kişilik bir katılımcı grubuyla gerçekleştirilecektir. Proje kapsamında; katılımcılara yapay zekâ destekli araçların kullanımı, dijital öyküleme ve oyunlaştırma tekniklerinin temel ilkeleri aktarılacaktır. Aynı zamanda BEP hazırlama süreçlerine bu araçları entegre edebilmeleri için gerekli stratejiler sunulacak, özel gereksinimli öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal gelişimlerine katkı sunacak, bireyselleştirilmiş, erişilebilir ve güncel materyallerin tasarlanması sağlanacaktır. Etkileşimli grup çalışmaları, dijital platformlarda uygulamalı atölyeler ve yönlendirilmiş örneklerle BEP içeriğinin geliştirilmesine yönelik deneyim kazandırılacaktır. Atölye çalışmaları, yapay zekâ destekli uygulamaları, dijital içerik oluşturma platformlarını ve ölçme-değerlendirme araçlarını kullanmak için gerekli altyapıya sahip eğitim merkezlerinde gerçekleştirilecektir. Böylece, katılımcılar yalnızca teorik bilgilerle sınırlı kalmayacak, gerçek sınıf koşullarına uyarlanabilecek uygulamalar geliştirerek, BEP süreçlerine doğrudan katkı sunabileceklerdir. Proje, yüksek düzeyde proje yönetim kapasitesine sahip bir ekip tarafından yürütülecektir. Proje yürütücüsü daha önce benzer projelerde deneyim sahibi olup, ekip üyeleri ve eğitimciler kendi uzmanlık alanlarında yetkin kişilerdir. Bu bağlamda, özel eğitim alanında uzman bir öğretim elemanı ile yapay zekâ destekli eğitim teknolojileri konusunda deneyimli bir teknoloji uzmanı, atölye çalışmalarını birlikte yürüterek katılımcılara bütüncül bir öğrenme deneyimi sunacaktır. Böylece, katılımcılar hem pedagojik hem de teknolojik açıdan BEP hazırlama becerilerini geliştirme fırsatı bulacaktır. Proje sonunda katılımcıların yapay zekâ destekli dijital materyal geliştirme, oyunlaştırma ve dijital öyküleme tekniklerinde yetkinlik kazanması beklenmektedir. Bu yetkinlikler, BEP hazırlama ve uygulama kapasitelerini artırarak özel gereksinimli öğrencilerin öğrenme süreçlerini daha etkili, kapsayıcı ve esnek hale getirecektir. Ayrıca, katılımcıların geliştirdikleri uygulamaları meslektaşlarıyla paylaşmaları, özel eğitimde yapay zekâ ve dijital araçların kullanımının yaygınlaşmasına katkı sunmaları ve bu alanda sürdürülebilir bir dönüşümün parçası olmaları da beklenmektedir.