Proje Adı
Doğadan Biyoteknoloji Laboratuvarına: Öğretmenlerle Modern Biyoteknoloji Tekniklerini Deneyimlemek Ve Geleceği Şekillendirmek
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
BİLECİK İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
31.08.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
05.09.2025
Proje Özeti
Bu projede, Bilecik ilinden 12, Türkiye genelinden ise 12 biyoloji öğretmeni olmak üzere toplam 24 öğretmen bir araya gelerek, biyoloji öğretim programında yer alan "Biyoteknoloji" konusu kapsamında saha çalışmaları, grup aktiviteleri ve laboratuvar uygulamaları gerçekleştirecektir. Projenin temel amacı, öğretmenlerin biyoteknoloji alanındaki teorik ve pratik bilgi ve becerilerini artırmak, modern biyoteknoloji yöntemlerini deneyimleyerek öğrendiklerini sınıflarında daha etkili bir şekilde aktarmalarını sağlamak ve uygulama fırsatları sunmaktır. Böylece, bu bilgilerin binlerce öğrenciye ulaşması hedeflenmektedir. Proje, öğretmenlerin biyoteknoloji konusundaki yetkinliklerini artırarak, bu bilgileri ortaöğretim öğrencilerine aktarabilmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, biyoteknoloji alanında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırılması da projenin önemli hedefleri arasında yer almaktadır. Öğretmenlere teorik bilgi kazandırmanın yanı sıra, bu bilgileri uygulamalı deneyimlerle pekiştirmelerini sağlayacak etkinlikler de düzenlenecektir. Laboratuvar uygulamalarında, başlangıç biyolojik materyali olarak Bilecik'e bağlı Çukurören Köyü?ne özgü coğrafi işaretli Çukurören Biberi (Capsicum annuum) kullanılacaktır. Proje süreci, ilk gün katılımcılara uzmanlar tarafından Çukurören Biberi?nin biyolojik ve tarımsal özellikleri, coğrafi işaret süreci ve bölgesel ekonomiye katkıları hakkında bilgi verilmesiyle başlayacaktır. Ardından, öğretmenler yerel halkla birlikte biber hasadına katılacaklardır. İkinci gün ise, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Biyoteknoloji Uygulama ve Araştırma Merkezi?nde laboratuvar ekipmanları tanıtılacak ve deneyler öncesi hazırlık çalışmaları yapılacaktır. Üçüncü ve dördüncü günlerde ise, DNA izolasyonu, polimeraz zincir reaksiyonu (PCR), agaroz jel elektroforezi ve antibiyogram testleri gibi biyoteknolojik teknikler uzmanlar eşliğinde uygulamalı olarak gerçekleştirilecektir. Katılımcılar, Çukurören Biberi?nden elde edilen DNA ve antimikrobiyal ekstraktlarla biyoteknolojik analizler yapacak, aynı zamanda biber özütlerinin antimikrobiyal etkisi test edilerek antibiyogram testi gerçekleştirilecektir. Proje sonunda, tüm deney süreçleri ve elde edilen sonuçlar fotoğraflarla belgelenerek kalıcı bir eğitim materyali oluşturulacaktır. Bu materyaller, öğretmenlerin okullarında kullanabileceği değerli bir öğrenme kaynağı olacaktır. Ayrıca, öğretmenlerden biyoteknoloji ders planları hazırlamaları istenecektir. Proje, çıktı olarak bir makale haline getirilip, hakemli ve açık erişimli ulusal bir dergide yayımlanacaktır.