Proje Adı
İstanbul Bilsem'Den Bir Meydan Okuma: Iq Mu Ai Mi?
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
ATAŞEHİR İSTANBUL FUAT SEZGİN BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
20.10.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
24.10.2025
Proje Özeti
Üstün yetenekli bireyler, belirli alanlarda veya genel olarak üstün bilişsel, yaratıcı ya da liderlik yetenekleri gösteren kişilerdir. Bu bireyler öğrenme, analiz ve problem çözme alanlarında yaşıtlarından daha hızlı ve derinlemesine ilerleme kaydederler. Yüksek yaratıcılık, güçlü motivasyon ve gelişmiş entelektüel kapasite, üstün yetenekli tanısı bulunan bireylerin temel özellikleri arasında yer alır. Bu bireylerin potansiyellerini en üst düzeyde geliştirebilmeleri için özel eğitim programları, destekleyici kaynaklar ve farklılaşmış, zenginleştirilmiş, hızlandırılmış eğitim süreçlerine ihtiyaçları vardır. Bu projeyle üstün yetenekli öğrencilerin doğa eğitimi temele konularak yapay zekâ becerileri kazanımlarıyla desteklenmesi; analitik düşünme ve problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Aynı zamanda sahip oldukları bilişsel potansiyelin yapay zekâ karşısında etkinlikler aracılığı ile karşılıklı olarak sınanmasıyla bir çeşit meydan okuma ortamı sağlanacaktır. Öğrencilerin IQ ve yapay zekâ arasındaki farkları doğa eğitimi, ekoloji ve çevre ana teması üzerinden anlamaları sağlanarak teknolojiye dair eleştirel bir bakış açısı kazanmaları hedeflenmiştir. Projeye katılımlarıyla yapay Zekâ ve bilişsel yetenekler arasındaki ilişkiyi incelemeleri, onların akademik ve mesleki seçimlerinde daha bilinçli kararlar almalarına katkıda bulunur aynı zamanda yaratıcı düşünme ve yenilikçi becerilerinin gelişimini de destekler. Projenin hedef grubu, 2025- 2026 Eğitim- Öğretim yılında İstanbul Anadolu Yakası Bilim ve Sanat Merkezlerinde öğrenim gören 10-13 yaş arasında (5-7. Sınıf) 24 ortaokul öğrencisi olarak planlanmıştır. Üstün yetenek tanısı bulunan ortaokul öğrencilerinden oluşan bu örneklem, analitik düşünme ve teknolojiye eleştirel bakış açısı geliştirme potansiyelleriyle yapay zekâ gibi ileri düzey konuları kavrayıp projeye aktif katkı sağlayabilecek yetkinliğe sahip oldukları için seçilmiştir.Nicel-nitel yöntemlerin birlikte kullanılacağı projede karma yöntem desenlerinden iç içe geçmiş desen kullanılacaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Proje Başı Anketi, Erdoğan ve Ekşioğlu (2024) tarafından Türkçeye uyarlanan Yapay Zekâ Okuryazarlığı Ölçeği, Odak Grup Görüşme Formu, Etkinliklere Yönelik Öğrenci Günlüğü Formu, Orçan, Kural ve Bektaş (2017) tarafından Türkçeye uyarlanan `?Doğaya Bağlılık Ölçeği??, "Bilim", "Sanat" ve "Yapay Zekâ" Kavramlarıyla İlgili Metafor Formu ve Proje Sonu Anketi kullanılacaktır.
Hedef Kitle
Ortaokul öğrencileri