Proje Adı
Okuldan Çalışma Yaşamına Geçişte Kariyer Temelli Desteklerin Sunulması
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
27.11.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
03.12.2024
Proje Özeti
Bağımsız yaşama katkı sunmaya yönelik olan bu projenin amacı, özel gereksinimli bireylerin toplumda aktif ve bağımsız olarak yaşamalarını destekleyen, fiziksel ve sosyal ortamlara katılımını kolaylaştıran, bilişsel, sosyal, motor ve becerilerini destekleyen, kişisel olarak ilerleme göstermelerini sağlayan kariyer hazırlığı farkındalık çalışmalarını desteklemek ve bu bireylerin olabildiğince başarılı bir yetişkinlik sürdürmelerine katkı sunmaktır. Proje kapsamında Kastamonudaki özel gereksinimli bireylerle çalışan öğretmenler ve projeye katılım sağlayan özel gereksinimli bireylerin ebeveynlerine “Kariyer Farkındalığı ve Kariyer Keşfi” konusunda etkileşimli uygulamalarla eğitim verilecektir. Ardından özel gereksinimli bireylerle gerçek iş ortamlarına saha gezileri gerçekleştirilerek bu bireylerin gözlem yapma ve iş başında iş becerisi deneyimlemeleri sağlanacaktır. Son olarak işverenlere “Özel Gereksinimli Bireyler İçin İstihdam Modelleri ve Sürdürülebilir İstihdam Uygulamaları” konusunda etkileşimli sunum yapılacaktır. Proje yöntemi olarak bilimsel gezi ve saha çalışması, doğrudan öğretim yöntemleri kullanılacaktır. Proje çalışmasının değerlendirilmesi olarak özel eğitim öğretmenleri, ebeveynler ve işverenlere bilgilendirme yapılmadan önce ön-test, bilgilendirme yapıldıktan sonra ise son-test yapılarak konu hakkındaki bilgi düzeyleri değerlendirelecektir. Özel gereksinimli bireylere ilişkin olarak ise iş analizine dayalı iş performansı değerlendirme formu kullanılarak değerlendirme yapılacaktır. Proje ekibinin tuttukları günlüklerle de değerlendirmeler yapılacaktır. Bu proje sonucunda işverenler istihdam modelleri ve sürdürülebilir istihdam uygulamaları konusunda; öğretmen ve ebeveynler ise özel gereksinimli bireylerin kariyer farkındalığı keşfine ilişkin yapılması gerekenler konusunda bilgi sahibi olacaklardır. Bu bireyler evlerinde ebeveynlerini gözlemleyerek edindikleri ya da hizmet aldıkları kurumlarda öğrenmiş oldukları beceri ve davranışları farklı ortam, kişi, araç-gereçlere genelleyerek kariyere hazırlık için gerekli olan mesleki becerileri iş başında deneyimleme imkanı bulacaklardır.
Hedef Kitle
“Okuldan Çalışma Yaşamına Geçişte Kariyer Temelli Desteklerin Sunulması” projesinin hedef kitlesi özel gereksinimli bireylerle çalışan öğretmenler (30 asil+15 yedek kişi), ebeveynler (20 asil+10 yedek kişi), özel gereksinimli bireyler (20 asil+10 yedek kişi), işverenlerden (İŞKUR tarafından davet edilecek katılımı temin edilecek 80 asil+40 yedek kişi) oluşmaktadır. Proje katılımcılarının projeye katılmaları için bazı ölçütler belirlenmiştir.
Öğretmenler: (a) Özel gereksinimli bireylerle çalışmaları ve (b) projeye katılmaya gönüllü olmaları. Proje etkinliklerine katılmak isteyen öğretmenlerden gönüllü katılım onam formları alınmıştır. Öğretmenler belirlenirken öncelikle özel eğitim kurumlarında görev yapan özel eğitim öğretmenleri olmak üzere sırasıyla özel eğitim kurumlarında çalışan iş ve meslek ahlakı alan öğretmenleri, özel gereksinimli bireylerle çalışan rehber öğretmenler olmak üzere katılımcılar belirlenmiştir. Her branştan katılacak öğretmenlerde öncelik olarak kıdemli olanlar tercih edilmiştir.
Ebeveynler: (a) Özel gereksinimli çocuğa sahip olmaları, (b) çocuklarının projede katılımcı olmaları, (c) projeye katılmak için gönüllü olmaları. Proje etkinliklerine katılmak isteyen ebeveynlerden gönüllü katılım onam formları alınmıştır.
Ebeveynler belirlenirken projenin katılımcıları olan özel gereksinimli bireylerin ebeveynleri asil katılımcı, özel gereksinimli bireylerden oluşan yedek katılımcıların ebeveynleri de yedek katılımcı ebeveyn olarak belirlenmiştir.
Özel gereksinimli bireyler: Özel gereksinimli bireylerin ölçütleri karşılayıp karşılamadığı hakkındaki bilgiye ailesiyle yapılan görüşmeler dikkate alınarak karar verilmiştir. Eğitime katılacak özel gereksinimli bireylerin seçimindeki ölçütler; (a) Katılımcıların zihin yetersizliğine sahip olması, (b) 20-30 yaş aralığında olması, (c) ileride istihdam sürecine katılmak istemeleri, (d) projeye katılmak için gönüllü olmaları. Katılımcıların projeye katılmaları konusunda velilerinden veli izin ve muvaffakatname belgesi, kendilerinden de sözlü onay alınmıştır. Özel gereksinimli bireylerin asil katılımcı olarak seçilmesinde yaş kriteri dikkate alınmıştır. Yaşı en büyük olan katılımcıdan başlanarak seçim gerçekleştirilmiştir.
İşverenler: (a) Özel gereksinimli bireylere istihdam olanağı sunabilecek bir işyeri/kurum sahibi ve/veya yetkilisi olması (b) projeye katılmak için gönüllü olmaları gibi önkoşullar olarak belirlenmiştir. 50 ve üzeri kişiye işveren kurum yetkililerinden ve/veya sahiplerinden başlayarak daha az kişi çalıştıran kurumlara doğru sıralama yapılmıştır. Proje ekibinin işbirliği içerisinde olduğu İŞKUR projeye destek amaçlı Kastamonu’daki işverenleri belirleme ve eğitimlere katılımlarını sağlama hususunda beyan vermiştir. İşverenlerle proje arasındaki bağlantı İŞKUR tarafından sağlanmıştır. Bu projenin amacı, özel gereksinimli bireylerin toplumda aktif ve bağımsız bir şekilde yaşamalarını destekleyen, fiziksel ve sosyal ortamlara katılımını kolaylaştıran, bilişsel, sosyal, motor becerilerini geliştirmelerini ve kişisel, mesleki olarak ilerleme göstermelerini sağlayan kariyer hazırlığı farkındalık çalışmalarını desteklemek ve bu bireylerin olabildiğince başarılı bir yetişkinlik, yaşlılık sürdürmelerine katkı sunmaktır. Özel gereksinimli bireyler projenin direkt hedef kitlesi olan gruptur. Çünkü proje kapsamında özel gereksinimli bireyleri mesleğe hazırlamak önem taşımaktadır. Özel gereksinimli bireylere kariyer eğitimi sunma noktasında kariyer farkındalığı, kariyer keşfi, kariyere hazırlık/mesleki becerilerin öğretilmesi önemlidir. Bu bireylerle kariyer farkındalığı ve kariyer keşfi çalışmalarını yapacak olan kişiler öğretmenler ve ebeveynlerdir. Bu bağlamda ebeveynler ve öğretmenler projenin hedef kitlesi grubuna dahil olan kişilerdir. Proje hedef kitlesini oluşturan bir diğer grup da işverenlerdir. Çünkü işverenler de özel gereksinimli bireylerin toplumda aktif ve bağımsız bir şekilde yaşamlarını sürdürmelerine katkı sunacak, onları istihdam sürecine dahil edecek, bu bireylerin sürdürülebilir istihdamlarını sağlayacak olan kişilerdir. Projenin ana hedef kitlesi özel gereksinimli bireylerdir. Projenin amacı başarılı bir şekilde yetişkinlik dönemine hazırlamaya yöneliktir. Bu bireyleri bağımsız, başarılı bir yetişkinlik dönemine hazırlayanlar ise hedef kitleyi genişletecek olan özel gereksinimli bireylerin ebeveynleri, öğretmenleri ve işverenlerdir. Bu anlamda proje amaçlarıyla projenin hedef kitlesi örtüşmektedir.
Anahtar Kelimeler
Özel gereksinimli birey, kariyer farkındalığı, kariyer keşfi, istihdam modelleri ve sürdürülebilir istihdam