Proje Adı
Engelsiz Hortikültürel Terapi
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
HATAY PAYAS İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Proje Özeti
Bu projede hortikültürel terapi ile desteklediğimiz özel gereksinimli öğrencilerin; tarım ve bahçe faaliyetleri ile streslerini azaltma, meraklarını canlı tutma, bilişsel gelişme ve sosyal ortam oluşturma, özgüven kazanma, üretim yapabilme ve kişisel gelişimlerine katkı sağlama hedeflenmektedir. Bu amaçla; vereceğimiz eğitimlerde maydanoz, tere, nane, defne, zeytin, soğan, ebe gümeci, biber, marul ve roka gibi ürünleri tat, koku ve doku gibi farklılıklarını tanıma, nasıl yetiştirileceklerini öğrenme, toprağı tanıma ve kazma gibi etkinliklerle özel gereksinimli öğrencilerin organik tarım faaliyetleri yapması amaçlanmaktadır. Etkinlikler hafif zihinsel engelli 24 öğrenci ile yapılacaktır. Öğrenciler 12 li iki gruba ayrılarak etkinlikler toplamda 5 gün sürecektir. Eğitim sonunda özel gereksinimli bireylerden her biri, tarım faaliyetleri sayesinde ekonomik açıdan üretken olmanın ve kendi ihtiyaçlarını karşılamanın yollarını öğreneceklerdir. Hortikültürel bahçe terapisi ile öğrencilerin; tarım ve bahçe çalışmaları hakkında teorik bilgiler edinmeleri, öğrendikleri bilgiler doğrultusunda bitkileri tanıma, bahçe malzemelerini kullanma, toprağı kazma, bitkileri dikme ve sonuçta ürünler elde ederek çok yönlü gelişmeleri beklenmektedir. Bu projenin hedef kitlesi; Hafif zihinsel engelli bireyler, özel öğrenme güçlüğü olan bireyler, duygusal davranışsal ve sosyal uyum güçlüğü olan bireyler içerisinden bahçe çalışmalarında verilen görevleri yerine getirebilecek bilişsel ve motor düzeye sahip ortaokul yaşında 24 öğrenciden oluşacaktır. Etkinlikler Payas Stem Yapay Zekâ Merkezinde yapılacaktır. Bu merkezin seçilme sebebi bu tür bir eğitimi destekleyebilecek teknik altyapı ve uzmanlığa sahip olmasıdır. Projeye katılan öğrencilerde proje sonucunda, bitki dikimi, sulama, toprak işleme gibi bahçe aktiviteleri ile motor becerilerinin gelişmesi, el-göz koordinasyonunun artması, grup içi iletişim ile sosyal becerilerinin artması, bitki bakımı ve bahçe işleri sırasında, öğrencilerin dikkat ve konsantrasyonlarının artması, bitkilerde sulama ve temizlik gibi işleri yaparak kendi öz bakım becerilerini de geliştirmeleri, toprağa dokunma, bitki koklama gibi duyusal deneyimler ile çevrelerini daha dikkatli bir şekilde algılamaları, sorumluluk almayı ve bu sorumluluğa sadık kalmayı öğrenmeleri, doğa ile etkileşim sonucunda stresi azaltarak duyusal dengeyi bulmaları ve üretim yapabildiklerini görerek özgüvenli bireyler olmaları hedeflenmektedir.
Hedef Kitle
Zihin yetersizliği tanılı özel gereksinimli bireyler
Anahtar Kelimeler
Bahçe Bitkileri Yetiştirme ve Islahı, Aromatik Yağlar, Özel Gereksinimli Çocuklar, Sabun, Engelli Çalışmaları, Stres ve Başa Çıkma,