Proje Adı
Yetenekli Eller, Güçlü Gelecek: Zihinsel Yetersizlikten Etkilenen Öğrencilerde İş Ve Yaşam Becerisi Geliştirme
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
SİVAS BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Proje Özeti
Bu proje çalışmasının amacı zihinsel yetersizliğe sahip bireylerin iş ve yaşam becerilerinin geliştirilmesidir. Karma araştırma yöntemlerinden iç içe gömülü desende yürütülecektir. Projenin hedef kitlesi hafif düzey zihinsel yetersizlik tanısı olan on dört ortaokul 5. sınıf ve/veya 6. sınıf öğrencisidir. Projede on dört katılımcının yanı sıra, dört uzman/araştırmacı, on üç eğitmen, on altı rehber ve bir sağlık personeli yer almaktadır. Proje etkinlikleri 30 Eylül-05 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleşecektir. Projede nicel ve nitel veri toplama teknikleri kullanılacaktır. Proje etkinliklerinde reçel, meyve suyu, çikolata gibi gıda üretimleri; kuş yuvası yapımı, oyuncak hayvan figürü, ahşap akıl oyunları, kediler için seramik su kabı gibi gündelik yaşamın parçası olabilecek ürünlerin üretimi de ön plana çıkarılmıştır. Zihin yetersizliğinden etkilenmiş öğrenciler, altı gün boyunca gerçekleştirilecek on beş farklı etkinliğin tamamında aktif rol alacak, farklı alanlarda tasarlanmış birçok ürünün meydana getirilmesinde bizzat uygulayıcı pozisyonda yer alacaklardır. Tüm çalışma boyunca, önemli eğitsel donanımlara sahip altı farklı kurumda etkinlik yapacak öğrenciler, farklı uyaranları içeren zengin bir eğitim öğretim çalışma alanını deneyimlemiş olacaklardır. Süreç boyunca, projeye ilişkin verilerin ?Zihinsel Yetersizliği Olan Çocukların Yaşam Kalitesi Ölçeği-Ebeveyn Formu?, ?Yaşam Kalitesi Kontrol Listesi? ve ?Mesleki Farkındalık Görüşme Formu? ile toplanması planlanmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi yapılacaktır. Zihinsel yetersizlikten etkilenmiş bireyler iş ve yaşam becerilerinin geliştirilmesi hususunda desteğe ihtiyaç duymaktadır. Böylelikle toplumun aktif, bağımsız bir üyesi olabilecek ve hak ettikleri yaşam standartlarını kazanabileceklerdir. Alanyazında yapılan araştırmalar zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilere uygun eğitim, danışmanlık hizmetleri ile iş ve yaşam becerilerinin kazandırılabileceği yönündedir. Bu bağlamda proje sürecinde iş ve yaşam becerilerini kapsayan on beş etkinlik ile hedef grupta yer alan öğrencilerin bağımsız yaşama ve istihdama katılımlarına katkı sağlayacağı ve öğrencilerde meslek edinmeye yönelik olumlu algıların gelişmesi beklenmektedir. Ayrıca yapılacak olan yaygın etki çalışmaları ile toplumsal farkındalığın artırılarak iş ve yaşamda zihinsel yetersizlikten etkilenmiş bireylerin görünürlüğünün artırılmasına da katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Proje sonunda elde edilecek bilimsel verilere dayalı olarak, akademik literatüre katkı sağlayacak yayınlar hazırlanacaktır.
Hedef Kitle
Zihin yetersizliği tanılı özel gereksinimli bireyler
Anahtar Kelimeler
Kariyer Beklentileri, Beceri Eğitimi, Özel Gereksinimli Öğreniciler, Üretim, Aktif Yaşam,