Proje Adı
21.Yy Becerileri Parmaklarımızın Ucunda: Görme Engelli Öğrencilere Yönelik Yapay Zeka, Bilgi-İşlemsel Düşünme Ve Kodlama Etkinlikleri
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
20.01.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
25.01.2025
Proje Özeti
Günümüzde kodlama becerisi, 21. yy `da tüm öğrenenler için gerekli görülen uluslararası standartların içinde yer alan önemli bir beceri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak alanyazında görme engelli öğrencilerin kodlama becerilerinin eğitimine yönelik olarak sınırlı sayıda çalışmanın yer aldığı görülmektedir. Özellikle yurtdışında eğitim programlarında ulusal çapta bilgisayar biliminin programlara entegre olmasına rağmen görme engelli öğrencilere yönelik sınırlı müdahalenin olması onların eğitimde fırsat eşitliği bağlamında yeterli imkanlara ulaşmasına ve geleceğin mesleklerine ilişkin önemli bir beceriyi kazanamamalarına neden olmaktadır. Bu nedenle bu projenin amacı, görme engelli öğrencilerin geleceğin mesleklerinde ihtiyaç duyacakları yapay zeka teknolojilerini kullanmayı öğrenmeye yönelik etkinliklerde bulunmaları, mobil uygulama geliştirme süreçlerini öğrenmeleri ve bilgi-işlemsel düşünme becerilerinin öğrenilmesi ile temel düzeyde kodlama bilgisinin kazandırılmasıdır. Böylelikle projeyle teknolojiye ilişkin bilgi ve farkındalık oluşturmayı, bu teknolojileri kullanma becerilerini arttırmayı, mobil destekli uygulamalarla öğrenci yaratıcılıklarının artırılması, bilgi işlemsel düşünme becerisini kodlama ile geliştirmeyi; bu yolla analiz, soyutlama, muhakeme, karar verme gibi temel düşünme edimlerini kazandırmayı, ayrıca ilgili kariyerlere yönelik ilham almasını, bilişsel çalışma planlarını yöneterek öz yeterliliklerini artırmak hedeflenmektedir. Öğrenenlerin toplumda yenilikçi teknolojilere açık ve söz sahibi olması önemli görülmektedir. Projede Türkiye?de 6 Şubat 2023 tarihinde yaşanan ve büyük bir yıkıma sebep olan deprem sonrasında görme engelli öğrencilerin deprem sonrasında geleceğe yönelik umutlarını artırmak ve mevcut becerilerini geliştirerek onları daha iyi bir geleceğe hazırlamak için çalışma grubu Gaziantep GAP Görme Engelliler ortaokulu öğrencilerinden görme engelli veya az gören öğrencilerden 10 öğrenci olarak seçilmiştir. Projede nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılacaktır. Veri toplama aracı olarak ise yarı-yapılandırılmış görüşme soruları ve etkinlik sonunda öğrencilerin performanslarını değerlendirmek için rubrikler kullanılacaktır. Projedeki etkinliklerin beş gün sürmesi planlanmaktadır. Projenin çıktısı olarak etkinliklerin sonunda görme engelli öğrencilerin mobil uygulamalar ve yapay zeka hakkında bilgi düzeylerinin artması, bilgi işlemsel düşünme becerilerinin gelişmesi ve kendi programlarını yazmak için ilk adımı atarak geleceğe dair umutlarının artacağına inanılmaktadır.
Hedef Kitle
Görme yetersizliği tanılı özel gereksinimli bireyler
Anahtar Kelimeler
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri, Bilişim Teknolojileri Eğitimi,