Proje Adı
Okul Çaplı Olumlu Davranışsal Destek Sistemi Geliştirmede Okul-Aile-Üniversite İş Birliği
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
25.11.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
29.11.2024
Proje Özeti
Amaç: Bu projenin amacı okul-aile-üniversite işbirliği ile okul çaplı olumlu davranışsal destek sistemi geliştirme ve buna yönelik örnek bir uygulama yapmaktır. Bu projenin çıkış noktası okullarda yaygın olarak karşılaşılan problem davranışlardır. Alanyazın incelendiğinde okullarda problem davranışların ve buna bağlı olarak okul disiplin cezalarının endişe verici boyutta olduğu ve okul öncesi dönemden lise sonuna kadar milyonlarca öğrencinin okul disiplin süreçlerinde yer aldıkları bilinmektedir. En çok problem davranış gösteren öğrenci grupları arasında özel gereksinimli öğrenciler yer almaktadır. Olumlu Davranışsal Destek (ODD) okullar için problem davranışlara müdahaleye alternatif bir çerçeve sunmaktadır. Dünyanın farklı ülkelerindeki okullarda ODD sistemleri geliştirilmekte ve üç aşamalı bir şekilde uygulanmaktadır. Ancak ülkemizde ODD oldukça yeni bir konudur ve uygulamalarda daha çok çalışmaya ihtiyaç bulunmaktadır. Bununla birlikte ülkemizde okullarda problem davranışlarla karşılaşıldığı ve okulların bu davranışları önleyici bir çerçeveye ihtiyaç duydukları kabul görmüş bir gerçektir. Bu çalışma ile problem davranışların gözlendiği okullar için okul-aile-üniversite işbirliği ile birinci düzey ODD sistemleri geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Kapsam ve Hedef Kitle: Önerilen proje özel eğitim ve genel eğitimde etkililiği geçmiş çalışmalarda kanıtlanmış ve dünya geneli 25.000?den fazla okulda davranış problemlerini önlemeye yönelik uygulanan Olumlu Davranışsal Destek konusunu kapsamaktadır. Çalışmanın hedef kitlesini (a) davranış problemleri gözlenen okullarda çalışan okul yöneticileri, (b) öğretmenler, (c) çocuğu davranış problemi sergileyen aileler ve (d) araştırmacılar oluşturmaktadır. Yöntem ve Beklenen Sonuçlar: Projede nitel araştırma yöntemi takip edilecektir. Çalışma boyunca bir Biçimlendirici Müdahale (Formative Intervention) olan Öğrenme Laboratuvarı yöntemi takip edilecektir. Projede beklenen sonuçlar olarak katılımcılardan: (a) bir çalışma grubu oluşturmaları, (b) karşılaşılan davranış problemlerini sorgulamaları, (c) nedenleri analiz etmeleri, (d) birinci düzey ODD modelleri geliştirmeleri, (e) geliştirilen modelleri incelemeleri, (f) modeller için uygulama planları yapmaları ve (g) ürünleri ve uygulama sürecini değerlendirmeleri beklenmektedir. Önerilen projenin olumlu davranış destek sistemi ve kapsayıcı eğitim gibi okul çaplı uygulamalara bir iş birliği süreci yaklaşımı getirmesi bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.
Hedef Kitle
Özel gereksinimli çocuğa sahip ebeveynler
Bir kurum veya kuruluşta çalışan öğretmenler
Özel gereksinimli bireylerin günlük yaşamını kolaylaştıracak biçimde profesyonel hizmet sunan tüm kişiler
Özel gereksinimli bireylerle ilgili çalışmaları olan öğretim elemanları
Anahtar Kelimeler
Disiplin, Özel Eğitim, Olumlu Davranış Desteği,