Proje Adı
İşitme Engelli Çocuklara Sportif Ve Yaşam Becerilerin Öğretiminde Dir (Development Individual Differences Relationship) Modeli
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
UŞAK Ü. SPOR BİLİMLERİ F.
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
09.09.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
28.02.2025
Proje Özeti
Projenin Özeti, İşitme engelli çocuklara temel hareket ve yaşam becerileri yaşam becerileri öğretiminde DIR (Development Individual Differences Relationship) Modelinin etkisini belirlemektir. İşitme engellilerin hareket eğitimi sayesinde, bütüne katılma, iş yapabilmesi, topluma kazandırma, kas ve vücut verimini, gücünü artırmak, işitmesinden dolayı ortaya çıkan eksikliklerini tamamlamak amacıyla yapılan çalışmalar, çevresiyle rahatça anlaşabilmesinde, ileride oluşacak sekonder arızaları önlemede gereklidir. Bu çalışmanın temel amacı; işitme engellilerde büyük eksiliği görülen, denge ve ritim duygularını geliştiren hareketler oluşturmaktır. Bireylerin kişilik ve kabiliyetlerinin sürekli olarak gelişimini hedefleyen hayat boyu öğrenme anlayışı toplumun tüm kesimlerinde farkındalık oluşturabilmektir. Çocukların fiziksel ve sosyal gelişimlerini destekleyici sportif faaliyetlere özendirici, yaygınlaştırıcı ve erişilebilir hale getirebilmektir. Engelli bireylerin spora katılımına yönelik antrenör-öğretmen yeterlilikleri geliştirilecek; zenginleştirilmiş eğitim materyalleri, hazırlayarak uygulamaya koyabilmelerini sağlayabilmektir. Ayrıca; proje ekibinde yer alarak işitme çocuklar ile rehber olarak doğrudan temas sağlayacak gençlerin, engelliler konusunda sahip oldukları ön yargıların yıkılabilmesi ve yapılacak proje etkinlikleri ile işitme engelliler konusunda farkındalık sağlayabilmektir. Proje ekibinde ayrıca işaret dilini bilen bir kişi olacaktır. Araştırma, tek denekli araştırma yöntemlerinden, tekli başlangıç düzeyi çoklu yoklama modelinde tasarlanacaktır. Tek denekli araştırma modellerinden tekli başlangıç düzeyi çoklu yoklama modeli davranışlar arası çoklu yoklamanın yapıldığı ve elde edilen verilerin kayıt altına alındığı modelidir (Özdamar, 2003). Araştırmanın evrenini, İzmir ilinde yaşayan ve İşitme engelli tanısı konmuş 7-12 yaş aralığındaki çocuklar oluşturacaktır. Örneklemi ise, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden ailelerin çocukları arasından, basit tesadüfi örneklem yöntemle belirlenecek on iki (12) çocuk oluşturacaktır. Örneklem grubu için belirlenen on iki (12) çocuk arasından basit tesadüfi örneklem yöntemi ile seçilecek altı (6) çocuk le uygulama grubu, altı (6) çocuk ile de kontrol grubu oluşturulacaktır. Araştırma da yer alacak olan çocukların ailelerinden veli izin onayı alınacaktır. Uygulama grubunda yer alacak çocuklara, on iki (12) hafta, haftada iki (2) gün, saat 12:00-17:00 saatleri arasında DIR modeli temel alınarak uyarlanmış sportif becerileri (Atletizm, Bisiklet, Futsal, Yüzme, Voleybol içeren sportif aktiviteler) ve yaşam becerilerinden (Dinleme, Selamlaşma, Özür dileme, teşekkür etme vb.) oluşan eğitim verilecektir. Eğitimler sportif etkinlikler ve İşitme engelli bireyler konusunda uzman yürütücü ve eğitmen olarak görev alacak lisans öğrenciler tarafından verilecektir.
Hedef Kitle
İşitme yetersizliği tanılı özel gereksinimli bireyler
Anahtar Kelimeler
Beden Eğitimi ve Spor, İşitme Engelli Öğrenciler, Eğitsel Oyun, Fiziksel Aktivite