Proje Adı
Özel Eğitimde Kapsayıcı 5d Uygulamaları: Sürdürülebilir Doğa
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
SAMSUN ATAKUM İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
14.04.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
18.04.2025
Proje Özeti
Özel eğitim hedef kitle türlerinden olan zihinsel yetersizliği bulunan bireylerin sınıflandırılmasında genel olarak hafif, orta ve ağır kavramları kullanılmaktadır.Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler, işlevsel olarak daha az sınırlılık gösterirken, bu bireylere sunulan desteklerin toplum yaşamına tam katılımı sağlayan bütünleştirici destekler olduğu görülmektedir.Bu amaçla bu bireylerin bağımsız ve aktif yaşamı destekleyen fiziksel ve sosyal ortamlara katılımını kolaylaştıran uygulamaları yaygınlaştırmak gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı hafif düzeyde zihinsel yetersizliği bulunan öğrencilerde geri dönüşüm ve ileri dönüşüm bilincini geliştirmek, bu bireylere yönelik sıfır atık temasını içeren kapsayıcı 5D uygulamaları ile sorgulama becerilerini ve merak duygularını teşvik etmek ve yaptıkları dönüşüm tasarımları ile bilişsel, sosyal, görsel, motor becerilerini destekleyerek onların çevreye olan duyarlılıklarını arttırmaktır. Projede 14-18 Nisan 2025 tarihleri arasında Samsun il sınırları içerisinde öğrenim gören hafif düzeyde zihinsel yetersizliği bulunan 15 öğrenciye sürdürülebilirlik temalı kapsayıcı 5D uygulamaları üzerine eğitimler verilecektir.Proje sürecinde uzman eğitmenler tarafından Katı Atık Depolama Tesisi, Sıfır Atık Köyü, Alanlı Recep Asal Matematik ve Tabiat Okulu, Atakum Bilim ve Sanat Merkezinde teorik ve uygulama eğitimleri yapılması planlanmaktadır. Bu çalışmada yöntem 3 aşamada ele alınmıştır.Birinci aşamada özel eğitim öğretmenlerinden sıfır atık 5D uygulamalarına yönelik görüşler alınıp nitel araştırma yöntemi içerik analizi ile incelenmiştir. İkinci aşamada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak uygulamalı etkinliklerde elde edilen fotoğrafların incelenmesi ve analiz edilmesi süreci, üçüncü aşamada da etkinliklerin uygulanmasından 3 ay sonra kalıcılık izleme incelemesi sırasında etkinliklere katılan öğrencilerin ebeveynleri ve öğretmenleriyle sıfır atık üzerine örnek olaylar üzerinden yapılan diyalektik konuşmalar incelenerek sürdürülebilirlik başlığı ele alınmıştır. Projenin sonucunda hafif düzeyde zihinsel yetersizliği bulunan öğrencilerin sıfır atık bilincinin oluşması ve farkındalıklarının artması, geri dönüşüm/ileri dönüşüm tasarımları ile bilişsel, sosyal, görsel, motor becerilerinin gelişmesinin sağlanması beklenmektedir.Ayrıca projedeki etkinlikler ile bu bireylerin aktif yaşam içerisinde fiziksel ve sosyal ortamlara katılımlarını kolaylaştıran doğanın sürdürülebilirliğine yönelik farkındalık uygulamaları desteklenecektir.Proje özel eğitim alanında ilk çalışma olacaktır.
Hedef Kitle
Zihin yetersizliği tanılı özel gereksinimli bireyler
Anahtar Kelimeler
Sürdürülebilirlik, Özel Eğitim, Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim, Sıfır Atık, Geri Dönüşüm Davranış Modeli,