Proje Adı
Mavi Yeşil Muğla Bilim Şenliği
4007 - Bilim Şenlikleri Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
MUĞLA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
24.10.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
26.10.2024
Proje Özeti
Akademik veriler tarandığında; çevrenin korunabilmesi ve gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakabilmek için alınabilecek tedbirlerden birinin ve en önemlisinin farkındalık ve bilinçlendirme odaklı eğitimler olduğunu vurgulamaktadır. Bu ihtiyaçtan yola çıkarak projemizin amacı; çevresel sürdürülebilirlik çerçevesinde oluşturulan atölyeler aracılığıyla, öğrenci ve öğretmenlerimizin çevresel farkındalığını artırmak, kolektif bir sürdürülebilirlik bilincini oluşturmak ve uzun vadede doğaya karşı olumlu bir tutum geliştirmelerine katkı sağlamaktır. Geri dönüşüm, yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı, biyoçeşitlilik, çevreyi strese sokan insan kaynaklı etmenler gibi oluşturulan alt başlıklar ekseninde kurgulanan atölyelerin çevreyi bir bütün olarak ele alıp, sadece çevresel kirliliği önlemeyi değil, aynı zamanda da doğal kaynaklar ve bu kaynakların doğru kullanımına da vurgulamasına özen gösterilmiştir.
“Mavi Yeşil Muğla Bilim Şenliği” isimli bilim şenliğimizin 26-27-28 Eylül 2024 tarih aralığında uygulanması ve uygulama sırasında beklenen etkinin somut çıktılarını elde edebilmek amacıyla; Her basamak için ayrı ayrı planlanan nicel ölçme araçları ile çevre farkındalığı ve çevre bilinç düzeyi ölçekleri, nitel ölçme araçları olarak ta “Görüşme Soruları” kullanılması uygun görülmüştür.
Şenliğimizi daha önce yürütülen bilim şenliklerinden ayıran en temel özellikler; atölye liderlerimizin neredeyse tamamının konusunda uzman akademisyenlerden oluşuyor olması, atölyelerin içinde bilim otobüsü ve planeryum gibi ilgi çekici etkinliklerin de bulunması, atölyelerin tamamının çevresel sürdürülebilirlik ana çatısı altında kurgulanmış olmasıdır. Ayrıca; projemizin bilim temelli atölyeleri ile öğrenci-öğretmenden oluşan hedef kitlesinin bir araya gelmesi ilimize bilim kültürünün ve vizyonunun gelişmesine destek sağlayacaktır.
Şenliğimiz uygulama sürecinde farklı yöntemlerle uygulanacak toplam 37 atölyemiz bulunmaktadır. Buradan hareketle Proje ekibimiz; 37 atölye lideri 31 Rehber olmak toplam 68 kişilik bir ekipten oluşturulmuştur.
Hedef kitlemiz, pedagojik ve ilgi düzeyleri dikkate alınarak 7 grupta toplanmıştır. Bunlar; okul öncesi öğrencileri, 1. ve 2. sınıf öğrencileri, 3. ve 4. sınıf öğrencileri, 5. ve 6. sınıf öğrencileri, 7. ve 8. sınıf öğrencileri, lise ve dengi öğrencileri ve öğretmenlerdir.
Hedef Kitle
Projemiz için uzman akademisyenlerce hazırlanan atölyeler; özellikle bilimsel bilginin ilgili hedef kitle tarafından anlaşılabilir düzeyde olması, içerik-kazanım ilişkisinin açık ve net olması, ilgili süre içerisinde aktarılan konuya yönelik muhakkak dönüt alınması gibi atölye-kazanım-hedef kitle uyumunu gözeterek hazırlanmıştır. Bilim kültürünün yaygınlaştırılması ve farklı hedef kitlelere ulaşabilmesi için eğitim öğretim kurumlarının tüm basamakları ve öğretmenler sürece dahil edilmiştir.
Ayrıca şenlik organizasyonunun kent meydanında yapılacak olması toplumun her kesiminden vatandaşın da ilgisini çekerek onların da hedef kitleye dahil olmasını sağlayacaktır.
Müdürlüğümüzce daha önce 3 kez yürütülen bilim şenliklerinde yürütme sürecindeki uygulama tecrübelerimiz; hedef kitlenin 7 farklı kategoride olmasının ve atölye içerik ve kazanımlarının spesifik olarak ilgili hedef kitleye uygun olarak hazırlanmasının oldukça uygulanabilir olduğunu ve katılımcı-kazanım denklemine destek sağladığını göstermektedir.
Bu noktadan hareketle hedef kitlemiz; okul öncesi dönemi çocukları, ilkokul 1. ve 2. sınıf öğrencileri, ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencileri, ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencileri, ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencileri, lise ve dengi öğrencileri ve öğretmenler olarak belirlenmiştir. Hedef kitle-atölye ilişkisi; ilkokul ve ortaokul düzeyinde iki gruba ayırarak, okul öncesi ve lise düzeyinde ise tek grup olacak şekilde düzenlenmiştir.
Katılımcı öğretmenler branş olarak özellikle Okul öncesi Öğretmeni, Sınıf Öğretmeni, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler, Biyoloji ve Coğrafya öğretmeni olarak belirlenecektir. Bu durum, şenliğin çatısını oluşturan “Çevre” temalı atölyelerin kazanımlarının ilgili öğretmenlerin görev yaptığı okullarda çarpan etkisi ile yaygınlaşması açısından verimliliği artıracaktır.
İlgili hedef kitle ile planlanan şenliğin etkinlik programı ile ilişkilendirilmiş olup tüm detaylar sisteme işlenmiştir. Şenlik boyunca toplam 36 atölyeye aktif olarak yer verilecektir. Etkinlik seansları; etkinlik süresi ve etkinliğin hedef grupları dikkate alınarak birbiri ile çakışmayacak şekilde düzenlenmiştir. Üç günlük şenlik süresince toplam 402 seanslık etkinliğe yer verilecektir. Belirlenen 7 farklı hedef kitleye göre planlanan katılımcı sayısı;
1. Okul öncesi dönemi öğrenci sayısı 285
2. İlkokul 1. ve 2. sınıf öğrenci sayısı 375
3. İlkokul 3. ve 4. sınıf öğrenci sayısı 1293
4. Ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrenci sayısı 1470
5. Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrenci sayısı 1335
6. Lise ve dengi öğrenci sayısı 894
7. Öğretmen sayısı 375
Olarak öngörülmektedir.
Şenliğimize katılması öngörülen toplam katılımcı sayısı 6.027 olarak planlanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Çevre, sürdürülebilirlik, Çevresel Farkındalık, Bilim Şenliği