Proje Adı
Nörobilim Bulgularinin Matematik Sinif Ortamina Yansimasi
4005 - Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
SAKARYA ADAPAZARI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
09.09.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
13.09.2024
Proje Özeti
Son yıllarda, matematik eğitimi, insan fizyolojisini bütün olarak ele alan nörobilim bulguları ile yeni bir şekillenme sürecine girmiştir. Nörobilim, insan organizmasını bütüncül bir yaklaşımla incelemekte olup, psikolojik, fizyolojik ve biyolojik verileri bir araya getirmektedir (Goswami, 2004). Nörobilim bulguları matematik eğitiminde bireysel farklılıkların nasıl desteklenmesi gerektiğini, beyin plastisitesi (esnekliği) kavramı üzerinden ele almaktadır. Beyin, sabit bir yapı olmayıp, her öğrenme deneyiminde yeni nöral yolakların oluşumu veya mevcut olanların güçlenmesiyle değişim göstermektedir. Bu ise matematiksel düşünme sürecinin, beynin büyüme kapasitesine katkı sağladığını göstermektedir (Boaler, 2021). Bu proje kapsamında amaçlanan da, nörobilim bulgularının matematik sınıf ortamlarına aktarılma sürecini bu kapsamda planlanan etkinlikler ile desteklemektir. Proje, nörobilim bulgularının eğitime yansıması, insanın sayı kavramını öğrenme mekanizmasının yapısı ve bu mekanizmayı harekete geçiren uyaranların matematiksel bilişe katkılarının artırılması, başarısızlığı azaltmak için bilişsel yükü hafifletme, çoklu öğrenme ortamları tasarlama ve çalışan belleği güçlendirme etkinliklerinin örnek tasarımlarını içerecek şekilde planlanmıştır. Ayrıca matematik kaygısını azaltma, eğitsel nörobilim ve matematiksel bilişin desteklenmesi, bunların ders planlarına entegrasyonu, algoritmik düşünme becerileri ve nörobilim üzerine uygulamalı çalışmalar ve problem çözme becerilerini 5C (Critical Thinking, Creativity, Communication, Collaboration and Leadership, and Character) modeli üzerinden yeniden tasarlamayı içeren etkinlikler ile desteklenmektedir. Projenin katılımcıları, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarında görev yapan öğretmenler arasından seçilecektir. Bu grup, ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde matematik dersi veren, yüksek lisans veya doktorasını yapan/yapmakta olan 30 asil ve 20 yedek öğretmenden oluşacaktır. Katılımcılar, Türkiye'nin farklı bölgelerinden temsilci olarak seçilerek, projenin çeşitliliğini ve kapsayıcılığını artırmak hedeflenmektedir. Ülkemizde nörobilim alanında yapılan çalışmaların daha çok kuramsal düzeyde kaldığı ve sınırlı olduğu görülmekte olup uygulamalı etkinliklere ihtiyaç duyulduğu yapılan araştırmalar da tespit edilmiştir (Taşkıner Şereflioğlu, ve Kılıç Mocan, 2021). Böylelikle proje kabul edildiği takdirde nörobilim ve matematik eğitimi alanındaki gelişmelere uygun olarak hazırlanan etkinliklerle öğretmenlerin sınıf ortamlarına destek olacağı, ayrıca sınırlı sayıda olan nörobilim ve matematik eğitimi alanındaki araştırmalara önemli katkı sunacağı düşünülmektedir.
Hedef Kitle
İlköğretim Veya Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Matematik Öğretmenleri
Anahtar Kelimeler
Algoritmik İşlemler, Problem Çözme Becerileri, Matematik Kaygısı, Bilişsel Sinirbilim, Matematik Eğitimi,