Proje Adı
Doğada Yaşam Sanatı
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
26.06.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
01.07.2024
Proje Özeti
Bu projede okul öncesi öğretmenlerine doğa ve orman okulu yaklaşımını uygulama konusunda yeterlilik kazandırmak, öğretmenlerde doğa farkındalığı oluşturmak ve okul öncesi dönem kazanımlarının doğa ile bütünleştirilmesine yönelik etkinlikler tasarlama becerisi geliştirmek amaçlanmaktadır. Bu amaçla Bartın ili Balamba Tabiat Parkı, Küre Dağları Milli Parkı?da bulunan Ulukaya Şelalesi Yürüyüş Yolu ve Amasra?da öğretmenlere uygulamalı eğitimler düzenlenecektir. Orman okulu yaklaşımı çocukların doğa ile temas kurmasını ve sosyal-duygusal gelişimini destekleyen uygulamalardır. Doğa ve orman okulları, fiziksel alanda, sağlıklı ve güvenli risk alma, gelişmiş fiziksel dayanıklılık, ince ve kaba motor becerilerinin gelişmesi; sosyal alanda özgüven gelişimi, sosyal beceriler, öz disiplin, iletişim becerileri, duygusal alanda stresi azaltma, sabrı artırma; bilişsel alanda yüksek bilişsel beceriler, artan dikkat kapasitesi, motivasyon ve konsantrasyon gibi etkilerinin yanı sıra sürdürülebilir davranışlar, ekolojik okuryazarlık, çevre bilgisi gibi konularda da çocukların gelişimine destek olmaktadır (Atchlet, Strayer ve Atchley, 2012; O'Brien ve Murray, 2007; Russell vd., 2013, s. 482). Son yıllarda uygulama örnekleri artan bu yeni yaklaşımın özellikle okul öncesi dönemdeki öğrenme ortamlarına transfer edilmesi önemlidir. Projede hedef kitle olarak özellikle doğa ve orman okulu yaklaşımını uygulayabilecek doğal ortamı olan (orman, park, okul bahçesi vb) okul öncesi öğretmenleri seçilecektir. Alanında uzman farklı eğitmenlerle doğada uygulamalı eğitimler düzenlenecektir. Eğitim sonunda katılımcılardan özgün üç etkinlik tasarlaması istenecektir. Bu etkinlikler dereceli puanlama anahtarıyla eğitmenler tarafından değerlendirilecektir. Katılımcılara geri bildirim verilecektir ve hazırlanan etkinlikler proje web sayfasında açık kaynak olarak erişime açılacaktır. Proje sonlandıktan sonra da bu kaynağın güncellenmesine devam edilecektir. Böylece, doğa ve orman okulu yaklaşımına ilişkin örnek uygulamalarda yaşanan eksiklik de giderilmeye çalışılacaktır ve projenin sürdürülebilir yaygın etkisinin artırılmasına çalışılacaktır. Projede sunulan eğitimin etkililiğini belirlemek amacıyla katılımcıların doğa ve orman okulu yaklaşımına ilişkin bilgi, farkındalık, yeterlik düzeylerinin nasıl geliştiği ölçülecektir. Katılımcı görüşlerini belirlemek amacıyla görüşme formu uygulanacaktır. Görüşme formundan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulacaktır.
Hedef Kitle
Okul Öncesi Öğretmeni
Anahtar Kelimeler
Doğa, Okul Öncesi Öğretmen Eğitimi, Okul Öncesi, Doğa Eğitimi,