Proje Adı
Eğlenceli Fen Deneyleri Ve Oyunlarla Zenginleştirilmiş Akran Aracılı Müdahale Ile Giresun?Daki Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Sosyal Etkileşim Becerilerinin Geliştirilmesi
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
GİRESUN Ü. EĞİTİM F. MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ B. FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ ABD.
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
28.06.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
03.07.2025
Proje Özeti
Projede eğlenceli fen deneyleri ve oyunlarla zenginleştirilmiş akran aracılı müdahale ile Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocukların sosyal etkileşim becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Projedeki fen etkinlikleri ortaokul seviyesine uygun olarak fen eğitimi uzmanları tarafından eğlenceli deneylerden ve oyunlardan faydalanılarak akran aracılı öğretim sürecine uygun şekilde hazırlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler, özel eğitim alan uzmanları tarafından incelenmiş ve dönüt sunmaları istenmiştir. Dönütlere göre etkinlikler tekrar düzenlenerek son halini bulmuştur. Araştırmada program etkileri durum çalışması yöntemi kullanılacaktır. Projenin hedef kitlesini Giresun ilinde ortaokul 6, 7 ve 8. Sınıflarda öğrenim gören 8 OSB tanılı ve 16 Tipik Gelişim Gösteren (TGG) 24 çocuk oluşturacaktır. Katılımcılar ölçüt örneklemesine göre belirlenecektir. Kaynaştırma düzeyinde OSB olan çocuklarla TGG akranlarının aynı okullarda öğrenim görüyor olmasına dikkat edilecektir. Proje sürecinde etkinlikler her grupta 1 OSB olan ve 2 TGG çocuk bulunacak şekilde yapılacaktır. Etkinlikler eğitmen denetiminde ancak fen eğitimi ve özel eğitim alan uzmanlarından oluşan proje yürütücüsü ve uzmanlarının da eşliğinde gerçekleştirilecektir. Ayrıca rehberlerde bütün etkinliklerde bulunacaklardır. Projenin 5 günlük sürede uygulanması planlanmaktadır. İlk gün çevrimiçi yapılacak olan etkinlikler projede yer alacak TGG akranlara OSB olan çocukların sosyal etkileşimini desteklemek için akran öğretimi stratejileri ve OSB olan bireylere yönelik farkındalık gibi konuları içerecektir. Daha sonraki etkinlikler yüz yüze olarak yapılacaktır. Ayrıca projenin son günü OSB olan çocukların kapsayıcı destek programlarına ihtiyacı olduğuna yönelik akranlara ve ebeveynlere farkındalık kazandırmak için kolektif sanat uygulaması, sergisi ve kapanış etkinliği yapılacaktır. Etkinlikte renklerin farklılıkları ifade etme biçimiyle, her bireyin katkısı birleştirilerek ortak bir eser ortaya çıkacaktır. Eserde OSB konulu bir slogan oluşturularak farkındalık sağlanmaya çalışılacaktır. Projede veriler yansıtıcı günlükler, proje beklenti, gün sonu değerlendirme ve görüşme formları ile toplanacaktır. Verilerin analizine dayalı olarak projenin OSB olan çocukların sosyal etkileşiminin gelişimine olan etkisi belirlenmeye çalışılacaktır. Ayrıca akranların ve velilerinin OSB olan çocuklara yönelik olumlu bakış açısı kazanmaları, destekleyici olmaları ve farkındalıklarının artması da beklenen sonuçlar arasındadır.
Hedef Kitle
Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören kaynaştırma öğrencisi olarak okula devam eden OSB olan çocuklardır.
Anahtar Kelimeler
Deney, Sosyal Etkileşimler, Eğitsel Oyun, Akran Destekli Eğitim, Otizm Spektrum Bozuklukları, Fen Bilgisi Eğitimi,