Proje Adı
Okul Ortamında Akran Zorbalığını Azaltmaya Yönelik Stratejiler
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
06.10.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
10.10.2025
Proje Özeti
Son yıllarda zorbalık, okul ortamlarında en yaygın karşılaşılan sorunlardan biri haline gelmiştir. Zorbalık, yalnızca mağdur öğrencileri değil, tanık olan öğrencileri ve okul iklimini de olumsuz etkileyerek akademik başarıda düşüş, özgüven kaybı, sosyal izolasyon ve psikolojik travma gibi sonuçlarla bireysel ve toplumsal gelişimi tehdit etmektedir. Özellikle kaynaştırma öğrencileri, sosyal beceri eksiklikleri ve sosyal dışlanma riskleri nedeniyle diğer öğrencilere kıyasla daha sık zorbalığa maruz kalmaktadır. Bu bağlamda, okul ortamlarında zorbalığı önlemeye yönelik sistematik, kanıta dayalı ve kapsayıcı stratejilere duyulan ihtiyaç her zamankinden daha belirgin hale gelmiştir. Denizli İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından yürütülecek bu proje, kaynaştırma öğrencilerini güvenli ve destekleyici bir eğitim ortamında sosyal ve duygusal becerilerini geliştirerek akranları ile sağlıklı ilişkiler kurmalarını, topluma entegre olmalarını, aynı zamanda fiziksel ve zihinsel iyi oluşlarını desteklemeyi amaçlamaktadır. Proje kapsamında, özel öğrenme güçlüğü tanılı 5. ve 6. sınıfta öğrenim gören 16 öğrenciye, 16-20 Haziran tarihlerinde Büyükşehir Belediyesi Nihat Zeybekçi Kongre ve Kültür Merkezi, Çamlık Parkı, Botanik Bahçesi, Çocuk Üniversitesi, Hierapolis Antik Kenti, Rehberlik ve Araştırma Merkezleri gibi mekânlarda, alanında uzman eğitmenler tarafından bilgi işlemsel düşünme, bilimsel gezi/saha çalışması, dijital oyun, doğa hayatı gözlemi, eğitsel oyun, mobil uygulama, oyunlaştırma, sanat ve spor, tartışma, yaratıcı drama, psikodrama ve sanat terapisi gibi çeşitli yöntemlerle zenginleştirilmiş eğitim içeriği sunulmaktadır. Projede, izni alınmış nicel verilerin nitel verilerle desteklenmesiyle karma yöntemli araştırma yaklaşımı benimsenerek proje etkinliklerinin etkililiği, nicel veriler; Akran Zorbalığını Belirleme Ölçeği ve Şiddet Sıklığı Anketi?nden SPSS programı, nitel veriler; yansıtıcı günlükler, kelime bulutu ve odak grup görüşmelerinden içerik analizi ile kapsamlı bir şekilde değerlendirilecektir. Proje sonucunda, etkinliklerle somut çıktıları ve örnek olayları e-kitap formatında derlenip etkinlikler sırasında oluşturulan bazı canlandırma senaryoları, yapay zekâ araçları kullanılarak dijitalleştirilecek ve öğretmenlerin bu stratejileri kendi eğitim ortamlarında uygulamalarını kolaylaştırmak amacıyla Müdürlüğümüzün DiDepo platformuna yüklenecektir. Bu sayede, akran zorbalığını azaltmaya yönelik çalışmaların yaygınlaştırılması sağlanarak, projenin beklenen etkisinin sürdürülebilir ve erişilebilir hale getirilmesi sağlanacaktır.
Hedef Kitle
Akademik becerilerdeki belirgin zorluklarla karakterize edilen öğrenme bozukluğu olarak tanımlanır.
Anahtar Kelimeler
Kaynaştırma Eğitimi, İletişim Becerileri, Akran İlişkileri, Ortaokul Öğrencileri, Öğrenci Merkezli Eğitim, Akran Zorbalığı, Özel Gereksinimli Öğreniciler, Özel Öğrenme Güçlüğü, Psiko-Eğitim, Sosyal Beceri Eğitimi,