Proje Adı
Hayallerden Gerçeğe: Bilsem?De Yaratici Keşifler
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
ATAŞEHİR İSTANBUL FUAT SEZGİN BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
26.05.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
30.05.2025
Proje Özeti
Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrenciler, daha bağımsız bir şekilde günlük yaşamlarını sürdürebilme kapasitesine sahip olan ve özel eğitim yoluyla akademik ve sosyal becerilerini geliştirebilen öğrenciler olarak tanımlanır. Türkiye'de zihinsel engellilik istatistik verileri, genellikle toplumun % 1-2 civarında kabul edilmektedir. Projenin temel amacı hafif düzeyde zihinsel yetersizliği bulunan kaynaştırma bütünleştirme yoluyla eğitim gören öğrencilerin, Bilim ve Sanat Merkezi?nde etkinlik temelli bir projede yer almalarını sağlamak; öğrencilerin yaratıcılık, problem çözme ve sosyal becerilerini yalnız üstün yetenekli öğrencilerin destek eğitimi alabildiği BİLSEM `de gerçekleştirerek hayallerini gerçeğe taşımaktır. Özel eğitim çanının üst grubunda yer alan öğrencilere eğitim veren BİLSEM ?lerin veliler ve öğrenciler tarafından dışarıya kapalı kurumlar olarak algılanması mümkündür. İlkokul çağında öğrenim gören zihin engelli çocuklar kendi okulunda tanılama için yönlendirilmiş üstün potansiyelli akranlarını görüp yönlendirilmemiş olmaktan dolayı yetersizlik hissine kapılmış olabilir. Hiçbir zaman yönlendirilmeyeceğine dair derin bir üzüntüye kapılabilir. Projenin hedef kitlesini 2025- 2026 Eğitim- Öğretim yılında İstanbul ili Anadolu yakasında öğrenim gören hafif düzey zihinsel engelli on sekiz ilkokul 3 ve 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Uygulama İstanbul Bilim ve Sanat Merkezi?nde (BİLSEM) düzenlenecek ve öğrenciler sınıf içinde tasarlanmış 25 etkinlikte aktif olarak yer alacaktır. Etkinlikler, öğrencilerin bireysel farklılıkları ve öğrenme stilleri göz önünde bulundurularak tasarlanmıştır. Her gün yaratıcı düşünceyi teşvik eden sanat, bilim ve günlük yaşam problemlerine yönelik çeşitli uygulamalar gerçekleştirilecektir. Drama çalışmaları, basit mühendislik projeleri, resim yapma, hikâye yazma ve grup etkinlikleri gibi etkinliklerle öğrencilerin hayal gücü desteklenirken aynı zamanda bilişsel ve sosyal gelişimlerine katkı sağlanacaktır. Proje süresince öğrenciler, uzman eğitmenler eşliğinde güvenli bir öğrenme ortamında yaratıcı keşiflerde bulunacaktır. Proje, öğrencilerin özgüvenlerini artırmayı, birlikte çalışma becerilerini geliştirmeyi ve günlük yaşamda karşılaşılan sorunlara yenilikçi çözümler sunma yeteneklerini kazandırmayı hedeflemektedir. Sonuç olarak, bu proje, hafif düzey zihinsel yetersizliği bulunan ilkokul öğrencilerinin potansiyellerini ortaya çıkarmak ve onların hayallerini gerçeğe dönüştürmek için etkili bir adım olacaktır (Karakaya ve Sarı, 2020). Karma araştırma yönteminin kullanılacağı bu proje, eylem araştırması şeklinde tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; odak grup görüşme formu, öğrenci günlüğü, `bilim? ve `sanat? kavramlarıyla ilgili metafor formu ve öğretmen gözlem formu kullanılacaktır. Bu kısımda elde edilecek veriler, nitel araştırma yöntemine uygun olarak içerik analiziyle çözümlenecektir. ?İlkokulda Bilim Kimliği Ölçeği? ile nicel sonuçlara göre bakılacak, örneklemin homojen dağılması durumunda parametrik, dağılmaması durumunda ise nonparametrik ölçümlerle veriler ortaya konulacaktır.
Hedef Kitle
İstanbul Anadolu yakasında öğrenim gören zihin yetersizliği tanılı ilkokul öğrencileri
Anahtar Kelimeler
Özel Eğitim, Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar, İlkokul Öğrencileri,