Proje Adı
İşitme Engelli Öğrencilerin, Yaratici Drama İle Sosyal Becerilerini Geliştiriyorum
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
KARAKÖPRÜ BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
21.04.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
30.04.2025
Proje Özeti
İşitme, bireylerin dil gelişimi için vazgeçilmez bir öneme sahiptir. Bireyin dil gelişimi, bilişsel gelişimini, sosyal ve duygusal gelişimini başta olmak üzere tüm gelişim alanlarını etkilemektedir. Bu nedenle işitme engelli bireylerin eğitimi de işiten akranlarından farklılaşmaktadır (Demir ve Tiryaki, 2014; Sarı 2007). Ayrıca işitme engelli öğrencilerin eğitimlerindeki kalite onların potansiyellerini geliştirerek gelecekteki iş ve sosyal yaşamlarındaki başarıyı da olumlu etkilemektedir (Sarı, 2002). Ulusal ve uluslararası yasal dayanaklar dâhilinde işitme engelli bireylerin özel eğitim ihtiyaçları ve hakları eğitimde fırsat eşitliği kapsamında değerlendirilmektedir. İşitme engeli, psikolojik ve sosyal bozukluklara yol açabilen duyusal bir bozukluktur. İşitme engeli nedeniyle çevre ile sınırlı iletişim genellikle bireyin toplumdan izolasyonuna yol açar (Leonhardt, 2010). Drama, bireyin sahip olduğu gizli enerjiyi açığa çıkarır ve insanın kendisini anlamasını, duygularının farkına varmasını, canının acıdığını, zevk alabildiğini öğrenmesini sağlar. Bu şekilde çocuğun davranışlarını da eğitir (Gönen ve Dalkılıç, 1999). Drama, birçok eğitim etkinliğinde bir araç olarak, bir teknik olarak kullanılabildiği gibi, yalnızca kendi başına özel bir konu olarak da uygulanmakta ve öğrenilmektedir (Önder, 1999: 114). Yaratıcılığın drama ile buluşmasıyla ortaya çıkan yaratıcı drama, bazen drama teriminin yerine kullanılmakta ve aynı anlamı yüklenebilmektedir. Yaratıcı drama; insanları hayal etmeye, düşünmeye ve deneyimlerini yansıtmaya sevk eden dramanın doğaçlamalı halidir (Davis ve Behm, 1978). Yaratıcı dramanın bireylere sosyal, kültürel ve eğitimsel olarak birçok faydası vardır. Rowland (2002)?a göre yaratıcı dramada ki ilerin kendilerini ifade etme yoluyla kendilerine güvenleri artmaktadır. Bu projede Karaköprü İşitme Engelliler Ortaokulunda eğitim gören 5. ve 6. Sınıftan 12 öğrenci ile yaratıcı drama tekniklerini kullanarak Sosyal Duygusal Becerilerinin yükseltilmesi amacıyla Karaköprü Bilim ve Sanat Merkezinde görev yapan uzmanlar tarafından 12 oturumluk Yaratıcı Drama etkinlikleri kurum atölyelerinde uygulanacaktır. Proje başlangıcında öğrencilere Sosyal Duygusal Beceri Anketi ön test olarak uygulanacak ve program sonunda da son test olarak uygulanacaktır. Proje sonunda işitme engelli bu öğrencilerin muhtemel düşük sosyal duygusal becerileri yaratıcı drama teknikleri ile bu süreçte yükseltilmesi hedeflenmektedir. Projede Karaköprü Bilim ve Sanat Merkezi uzmanları yanında Harran Üniversitesi Özel Öğretim bölüm hocaları da etkin katılım sağlayacaklardır.
Hedef Kitle
İşitme engelliler ortaokulunda öğrenim gören 5. ve 6. sınıf %80 üzeri işitme kaybı olan öğrenciler
Anahtar Kelimeler
Yaratıcı Drama, Sosyal Beceriler, İşitme Engelli Öğrenciler, İşitme Engellilerin Eğitimi,