Proje Adı
Öğretmenler Yapay Zekâ Destekli Yeni Nesil Öğretim Materyalleri Geliştiriyor
4005 - Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
FIRAT Ü. EĞİTİM F. BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ B.
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
08.11.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
14.11.2025
Proje Özeti
Çalışmanın Amacı: Eğitimde yapay zekâ teknolojisi öğretmenlerin iş yükünü azaltması, öğrencilerin kendi hızında ilerlemesine imkân vermesi gibi özellikleri ile öğretim sürecini hem öğretmenler hem de öğrenciler için dönüştürücü bir güç olarak karşımıza çıkarmaktadır. Ancak öğretmenlerin bu araçları etkili bir şekilde kullanabilmeleri için gerekli becerilere sahip olmaları ve bu araçlar kullanılarak geliştirilen içerikleri öğretim ve ölçme ve değerlendirme süreçlerinde nasıl kullanılabilecekleri konusunda desteğe ihtiyaçları bulunmaktadır. Bu doğrultuda oluşturulan projenin ana hedefi, öğretmenlere yapay zekâ araçlarının öğretim etkinliklerinde etkili kullanımına dair örnekleri ve uygulamaları sunmak, öğretmenleri bu araçları ölçme ve değerlendirme süreçlerine entegre etme ve yapay zekânın etik, yasal ve ahlaki kullanımı konularında bilgilendirmektir. Hedef Kitle: Bu kapsamda 30 branş öğretmenine verilecek eğitimlerde güncel yapay zekâ araçlarına odaklanılacaktır. Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü bünyesinde bulunan iki bilgisayar laboratuvarında sabah ve öğlen oturumları şeklinde 5 gün sürecek eğitimler, ilgili alanda uzman olan akademisyenler tarafından verilecektir. İçerik: Bu proje toplam 20 etkinlikten oluşmaktadır. İlk etkinlikler kapsamında eğitimde yapay zekâ, yapay zekânın etik, yasal ve ahlaki kullanımı ve yapay zekâ teknolojisinin kullanıldığı yeni nesil öğretim materyalleri konularında kuramsal bilgiler sunulacaktır. Devamında ise çeşitli yapay zekâ araçları (Magicscholar, Curipod, Eduaide.ai, Canva Classroom Magic gibi) tanıtılarak katılımcıların uygulamalı olarak yapay zekâ destekli yeni nesil öğretim materyalleri oluşturmaları sağlanacaktır. Ayrıca verilecek eğitimlerde bu öğretim materyallerinin ölçme ve değerlendirme süreçlerine entegre edilmesi konularına da değinilecektir. Yöntem: Eğitimler bilgisayar laboratuvarında gerçekleştirilecektir. Bu sayede katılımcıların gözlemleyerek ve uygulayarak öğrenmeleri sağlanacaktır. Bununla birlikte nitel ve nicel veri toplama araçları ile katılımcıların görüşleri toplanarak projenin amaçlarına ulaşılıp ulaşılmadığının belirlenmesinde kullanılacaktır. Sonuç: Bu proje ile birlikte öğretmenlerin yapay zekâ destekli yeni nesil öğretim materyalleri oluşturması ve bunların öğretim sürecine nasıl entegre edilebileceği konusunda farkındalıklarının ve uygulama becerilerinin yanı sıra teknoloji kullanımına yönelik becerilerinin de artacağı öngörülmektedir.
Hedef Kitle
Proje hedef kitle içerisinden, aşağıdaki seçim kriterleri doğrultusunda seçilen, 30 öğretmen ile yürütülecektir.
1. Katılımcıların devlet okullarında branş öğretmeni olarak aktif görev yapıyor olmaları,
2. Katılımcıların daha önce TÜBİTAK 4005 kodlu projelerde eğitim almamış olmaları,
3. Katılımcıların gönüllü olarak çalışmaya dâhil olmak istemeleri,
4. Katılımcıların teknoloji kullanma becerilerini geliştirmek istemeleri,
5. Temel düzeyde bilgisayar kullanma becerisine sahip olunması.
Eğitimlere katılmaya hak kazanan katılımcıların taahhüt etmesi gereken şartlar ise aşağıda verilmiştir:
1. Etkinlik sürecine aksatmadan katılacağını ve etkinlikte eğitmenler tarafından verilen görevleri yerine getireceğini taahhüt etmek,
2. Eğitim sürecinde katılımcıların tasarladıkları tüm etkileşimli içerikleri proje web sitesinde paylaşmayı kabul etmek,
3. TÜBİTAK-Araştırmacı Bilgi Sistemi Veri Tabanına kayıtlı olmak.