Proje Adı
Veri Tohumlarını Eken Nesil: Yapay Zekâdan Güç, Doğadan İlham Al
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
FATİH İSLAM SEÇEN BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
30.08.2025
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
05.09.2025
Proje Özeti
TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulu kapsamında gerçekleştirilmesi planlanan bu projenin hedef kitlesi 2024-2025 eğitim-öğretim yılının sonunda 6. sınıftan 7. sınıfa geçmiş 30 özel yetenekli ortaokul öğrencilerdir. "Veri Tohumlarını Eken Nesil: Yapay Zekâdan Güç, Doğadan İlham Al" projesi ile özel yetenekli öğrencilerin yapay zekâ teknolojilerini kullanarak çevre okuryazarlıkları, yapay zekaya yönelik olumlu tutumlarını ve dijital okuryazarlıklarını geliştirmek, çevre sorunlarını ele alırken teknolojiyi birincil kaynak olarak kullanarak yaratıcı ve yenilikçi çözüm önerileri üretebilmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. Katılımcılar İstanbul ilinde yer alan 39 bilim ve sanat merkezinde (BİLSEM) öğrenim gören öğrenciler arasından seçilecektir. Proje etkinliklerinin uygulama tarihi 01-05 Eylül 2025 olarak planlanmıştır. Proje etkinlikleri Fatih İslam Seçen BİLSEM, Biruni Üniversitesi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi kompost ve geri kazanım, enerji üretim tesisleri, İstanbul Üniversitesi, Yedikule Bahçesi, Müze Gazhane (İklim ve Bilim Müzeleri), İstanbul Modern Müzesi ve Bilim Fatih'te gerçekleştirilecektir. Bu proje ile özel yetenekli çocukların çevresel sorunları çözmeye yönelik yaratıcı ve yenilikçi yaklaşımlar geliştirmeleri, çözümlerinde yapay zeka araçlarını etkili olarak kullanmaları, ve çözüm önerilerini yaşadıkları çevredeki durumlara uygulamaları hedeflenmiştir. Etkinliklerde kullanılacak yöntemler deney, benzetim, gözlem yapma, oyunlar, yaratıcı drama, sanat, spor, işbirlikli grup etkinlikleri, alan gezileri, STEAM, seminer, ve tartışma olarak planlanmıştır. Bu faaliyetler öncesinde ve sonrasında ölçme değerlendirme çalışmaları amacıyla öğrencilere çevre okuryazarlığı ölçeği, dijital okuryazarlık öz yeterlik ölçeği ve yapay zeka tutum ölçeği uygulanacaktır. Projenin yaygınlaştırılması kapsamında bir internet sitesi oluşturulacak, okullarda posterler asılacak, çeşitli internet platformlarında duyurular yapılacak, projeye özel sosyal medya hesapları açılacak ve kurumun resmi internet sitesinde projeye ayrılmış bir bölüm bulunacaktır. Projenin bilimsel değerini artırmak için toplanan verilerle araştırma makaleleri hazırlanarak ulusal ve uluslararası dergilerde yayınlanması ile kongre ve konferans gibi etkinliklere katılım planlanmaktadır. Proje sonunda, öğrencilerin çevre okuryazarlıklarını geliştirmeleri, güncel çevre sorunları ve gelişmeleri hakkında bilgi edinmeleri, çevre problemleri üzerine düşünerek problem çözme becerilerini geliştirmeleri ve akranlarıyla birlikte eğlenerek doğa eğitimi almaları beklenmektedir.
Hedef Kitle
2024-2025 eğitim-öğretim yılının sonunda 6. sınıftan 7. sınıfa geçmiş 30 özel yetenekli ortaokul öğrencileri
Anahtar Kelimeler
Çevre okuryazarlığı, yapay zeka, özel yetenekli, yapay zeka okuryazarlığı, problem çözme, yaratıcı düşünme