Proje Adı
Özel Gereksinimli Bireyler Ve Toplum Arasında Bir Köprü: Tiyatro
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
27.09.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
06.12.2024
Proje Özeti
Özel gereksinimli bireylerin toplumda bağımsız bireyler olarak yaşamlarını sürdürebilmeleri ve kendilerine sunulan hizmetlerden yararlanabilmeleri için toplumun farkındalığı ve desteği oldukça önem taşımaktadır. Önerilen projenin iki amacı bulunmaktadır. İlki özel gereksinimli bireylerin tiyatro aracılığı ile sosyal becerilerini geliştirmek ve toplumla bütünleşmesini sağlamaktır. İkinci amacı ise okul öncesi dönemdeki çocukların özel gereksinimli bireylere yönelik farkındalık kazanmalarını ve olumlu tutum geliştirmelerine katkı sunmaktır. Proje, Trabzon'da lise kademesinde hafif düzey zihin yetersizliği veya hafif düzey otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanısı bulunan özel gereksinimli bireylerin öğrenim gördüğü bir okuldan seçilecek 25 kişilik bir katılımcı grupla yürütülecektir. Katılımcı grupla iki ay boyunca haftada bir defa olacak şekilde 9 oturumluk atölyele çalışmaları yürütülecektir. Proje sürecindeki atölyeler iki aşamadan oluşacaktır. İlk aşamada katılımcılara ses ve beden farkındalığı kazandırmak amacıyla ağırlıklı olarak drama temelli etkinliklere yer verilecektir. İkinci aşamada ise rol dağılımı, doğaçlama, pantomim ve provalar gibi planlanan tiyatro oyununa hazırlık odaklı etkinlikler yer alacaktır. 9 haftalık atölye çalışmaları sonucunda çocuklara yönelik bir tiyatro oyunu ortaya çıkarılması ve hazırlanan bu çocuk oyununun Trabzon Devlet Tiyatrosunun desteği ile 3 Aralık Dünya Engelliler gününün bulunduğu haftada belirlenen bir günde okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocuklara sergilenmesi planlanmaktadır. Önerilen projede amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığının belirlenmesine yönelik nicel ve nitel veri toplama araçları kullanılacaktır. Proje sürecinde yer alan katılımcıların sosyal beceri düzeylerini değerlendirmek için Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (SBDÖ) kullanılacaktır. Okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocukların özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla ise ?Etkinlik Tercih Formu? ve ?Sıfat Listesi? kullanılacaktır. Projede nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ve gözlemler ile toplanacaktır. Etkinliklerin sonunda öğretmenler, ebeveynler ve öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilecektir. Ayrıca, etkinlik süresince araştırmada yer alan bir ekip üyesi tarafından projede yer alan uzmanlar tarafından geliştirilecek gözlem formu aracılığıyla gözlemler yapılacaktır. Toplanan verilerden elde edilen bulguların ulusal ve uluslararası kongrelerde sözlü, poster ve tam metin bildiri olarak sunulması ve bilimsel hakemli dergilerde yayımlanması hedeflenmektedir.
Hedef Kitle
Zihin yetersizliği tanılı özel gereksinimli bireyler
Otizm spektrum bozukluğu tanılı özel gereksinimli bireyler
Anahtar Kelimeler
Zihin Engelli Öğrenci, Sosyal Beceriler, Tiyatro, Sahne Sanatları, Özel Gereksinimli Öğreniciler,