Proje Adı
Sınıf Öğretmenlerinin Yerel Tarih Öğretim Becerilerinin Etkinlikler Aracılığıyla Geliştirilmesi
4005 - Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
TRABZON YOMRA İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
18.08.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
23.08.2024
Proje Özeti
2018 ve 2023 yılları Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında sınıf öğretmenlerine derslerinde yerel tarih etkinliklerine yer vermeleri önerilmektedir. Millî Eğitim Bakanlığının öğretmen mesleğindeki yeterlilikleri geliştirme hedefleri arasındaki mesleki becerilerin artırılması kapsamında bilgi iletişim teknolojilerinin etkili kullanılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada ilkokul öğretmenlerinin yerel tarih öğretim becerilerinin etkinlikler aracılığıyla geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda sınıf öğretmenlerinin yerel tarih uygulamalarına yönelik ön görüşleri belirlenmiş, elde edilen ön görüşme verilerine göre Yerel Tarih Öğretmen Eğitimi Etkinlik Programı (YTÖEEP) geliştirilmiş ve geliştirilen YTÖEEP ile öğretmenlerin yerel tarih öğretim becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Çalışmadaki etkinlikler eleştirel kuram yaklaşımı eylem araştırması doğrultusunda geliştirilmiştir. Çalışmanın hedef kitlesini ilkokul sınıf öğretmenleri olarak belirlenmiştir. Hedef kitlenin sınıf öğretmeni olarak belirlenmesinin amacı yerel tarih öğretiminin ilkokulda (MEB, 2018; 2023) başlamasıdır. Bu kapsamda proje dahilinde 7 bölgenin her birinden 4 öğretmen olmak üzere toplam 28 öğretmen eğitime alınacaktır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, sınıf öğretmenleri derslerinde yerel tarih etkinliklerini uyguladıklarını belirtmelerine rağmen etkinliklerin hazırlık, uygulama ve değerlendirme aşamalarında eksikliklerinin olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, öğretmenler yerel tarih hakkında bilgi sahibi olmadıklarını, etkinlikleri nasıl gerçekleştireceklerini bilmediklerini, bu etkinlikleri teknoloji ile zenginleştirme noktasında önemli eksikliklerinin olduğunu belirtmiş; bununla birlikte bölgelerinde kullanabilecekleri yerel tarih etkinliklerini nasıl belirleyeceklerini ve derslerine yerel tarih etkinliklerini nasıl entegre edecekleri hakkında eğitim almak istediklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca derslerinde yerel tarih etkinliklerine yer veren sınıf öğretmenlerinin çok azının sadece gezi etkinliği yaptığı, çoğunun ise diğer etkinlik türlerini neredeyse hiç yapmadığı ortaya çıkmıştır. Derslerinde yerel tarih etkinliklerine yer veren sınıf öğretmenlerinin bu etkinlikleri soru-cevap tekniği ile değerlendirdiği belirlenmiş ancak yerel tarih etkinliklerinde olması gereken sergi ve sunum gibi etkinlik sonu değerlendirme yöntemlerinin kullanılmadığı ortaya çıkmıştır.
Hedef Kitle
Bir Kurum / Kuruluşta Çalışan Sınıf Öğretmenleri
Anahtar Kelimeler
Dijital Materyaller, Yerel Tarih, Bağlamsal Öğrenme ve Öğretme, İlkokul, Sınıf Öğretmeni,