Proje Adı
Bedensel Engelli Çocuklarda Bağımsız Yaşamı Desteklemede Beden Güvenliği Animasyon Film Programı Ile Kendini Koruma Becerisinin Geliştirilmesi
4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
MARMARA Ü. SAĞLIK BİLİMLERİ F. HEMŞİRELİK B.
Proje Özeti
Engelli çocukların sayısı yıllar geçtikçe artmakta, okullardaki çocuk nüfusunun dörtte birini oluşturmaktadır. Ancak dünyada ve ülkemizde engelli çocuklarla yapılmış cinsel istismarı önlemeyle ilgili çalışmalar yetersizdir. Engelli çocukların yaşına, gelişimine uygun cinsel istismarı önleme programlarının geliştirilip çalışmaların sürdürülmesine gereksinim vardır. Eğitimler video gibi medya araçlarıyla güçlendirilip akabinde aktarılan bilgi çocuklarla tartışıldığında eğitimin etki düzeyinin arttığı belirtilmektedir. Eğitimin daha iyi öğretilebilmesinde rol oynayan destekleyici materyallerden biri animasyonlar olup animasyonlar çocuklarda öğrenmeyi arttırmaktadır. Engelli çocukların cinsel istismardan korunmaları için çalışmalara gereksinim duyulması, animasyon filmlerinin günümüz teknolojik gelişimlerle entegre olabilmesiyle bu çocukların öğreniminde kalıcı etkiye sahip olması çalışmanın gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu araştırmada Bedensel engelli çocuklarda bağımsız yaşamı desteklemede Beden Güvenliği Animasyon Film Programıyla Kendini Koruma Becerisinin Geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Beden Güvenliği Animasyon Film programının bedensel engelli çocukların kendilerini cinsel istismardan koruyacak becerilerini geliştirmesi ile toplumda bağımsız yaşamlarının desteklenmesi sağlanacaktır. Bu eğitimin bedensel engelli çocukların eğitim gördüğü okullarda kullanılması planlanmaktadır. Ön test son test yarı deneysel araştırmanın evrenini okulöncesi ve ilkokul öğrencisi bedensel engelli çocukların eğitim gördüğü (N:160) dört okul oluşturmaktadır. Örneklem power analiziyle 35 olarak belirlendi. Kontrol grubu olmayıp tek gruba uygulanacak olan Beden Güvenliği Animasyon Film programının içeriği 15 uzmandan görüş alınıp literatür taranarak dokuz animasyon film izleme, tartışma, boyama, maske yapma şeklinde oluşturulmuştur. Program iki hafta boyunca 3 gün, her biri 20 dakikalık altı oturum ve yedinci oturumda müze gezisi olarak uygulanacaktır. Araştırmaya başlamadan etik kurum ve kurum izni, ebeveynlerden yazılı onam, çocuklardan sözlü onam, ölçek kullanım izni alınacaktır. Veriler bilgisayarda IBM SPSS Statistics for Windows 21 package programıyla değerlendirilecektir. Ölçek güvenirlik analizinde Cronbach Alfa katsayısı, kategorik değişkenlerde sayı, yüzde, sayısal değişkenler için ortalama, standart sapma kullanılacaktır. İki grup arasındaki fark için bağımsız örneklem t testi, kategorik değişkenler arasındaki ilişkilerde kikare, Fisher-Freeman ?Halton Exact testleri, tekrarlı ölçümlerde Repeated Measures ANOVA testi kullanılacaktır. Veriler % 95?lik güven aralığında, İstatistiklerde anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilecektir.
Hedef Kitle
Fiziksel yetersizlik tanılı özel gereksinimli bireyler
Anahtar Kelimeler
Yaşam Kalitesi, Çocuk Cinsel İstismarı, Çizgi Film, Animasyon, Engelli Çocuklar, Sağlık Eğitimi,