Proje Adı
Özel Yetenekli Öğrenciler Okuma Çemberleri İle Fen Bilimlerini Öğreniyor
4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı
Proje Numarası
Yürütücü Kurum Adı
NEZİHE DERYA BALTALI BİLİM VE SANAT MERKEZİ
Etkinlik Dönem Başlangıç Tarihi
19.08.2024
Etkinlik Dönem Bitiş Tarihi
25.08.2024
Proje Özeti
Proje Özeti Okuma çemberleri, bireysel olarak okunan kitap, metin, şiir gibi materyallerin küçük gruplar içinde tartışılmasıdır. Grup tartışmalarında kitabı her öğrenci hazırladığı rol yaprakları doğrultusunda ele alır. Bu rollere göre hazırlanan rol yaprakları tartışmalar sırasında kullanılır. Grup tartışmalarının sonrasında yeni bir kitap seçimi ve rol dağılımı ile çember döngüsü yeniden başlamaktadır. Literatürde okuma çemberleri, öğrencilerin bir arada çalıştıkları, iletişim, iş birliği, sorgulama ve eleştirmeye dayalı bir yöntem olarak ifade edilmektedir. Yine literatürdeki çok sayıda araştırmada okuma çemberleri yönteminin öğrencilerin okuma ve anlama becerileri, okuma motivasyonu, okuma alışkanlığı, eleştirel okuma ve sosyal becerileri üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Bu proje, özel yetenekli beşinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerini okuma çemberleri yöntemi ile öğrenmeleri üzerine kurgulanmıştır. Projenin amacı okuma çemberleri yönteminin fen bilimleri içeriğine sahip kitaplar üzerinde uygulanması sonrasında öğrencilerin bilgi düzeyleri, eleştirel okuma ve sosyal beceri düzeylerini ortaya koymaktır. 19-25 Ağustos 2024 tarihleri arasında altı gece yedi gün olarak planlanan proje 24 özel yetenekli öğrenci ile yürütülecektir. Projenin hedef kitlesi olan beşinci sınıf öğrencileri beş farklı ilin Bilim ve Sanat Merkezine devam eden öğrenciler arasından seçilecektir. Proje kapsamında; proje günlükleri, sosyal beceriler ölçeği, eleştirel okuma dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formaları ölçme araçları olarak kullanılarak nitel ve nicel veriler elde edilecektir. Elde edilen bu verilerden nitel veriler içerik analizi ile nicel veriler ise SPSS paket programı ile analiz edilecektir. Proje sonunda öğrencilerin okuma çemberleri yöntemini tanımaları, yöntemle okunan ve tartışılan fen konularında bilgi sahibi olmaları, eleştirel okuma becerileri ve sosyal becerilerinde gelişimler amaçlanmaktadır. Projenin özel amaçları bağlamında beklenen bu sonuçların ötesinde öğrencilerin bilime olan bakış açısında, bilimsel ve yaratıcı düşünme becerisinde, sosyal becerisinde, girişimcilik özelliklerinde, bilgi ve kavrayışında değişim oluşturabilme beklenmektedir.
Hedef Kitle
Bilim Ve Sanat Merkezine Devam Eden Özel Yetenekli 5. Sınıf Öğrencileri
Anahtar Kelimeler
Üstün Yetenekli Öğrenciler, Fen Bilimleri, Okuma Araştırmaları,